6 May 2018

در باره تحقیقات

در چشم انداز دانشگاه کاتب، این دانشگاه  به عنوان یکی از دانشگاه های برترخواهد بود که تعامل مؤثر و سازندۀ با سایر دانشگاه های داخلی و خارجی خواهد داشت. در سند چشم انداز دانشگاه کاتب به طور مستقیم به نقش دانش و تحقیق اشاره شده و بدیهی است بدون تحقیق و تولید دانش و همچنین مدیریت کـــارآمد و برنامه ریزی مناسب تحقق این چشم انداز میسر نخواهد بود .

برنامه ریزی یک جزء مهم از مدیریت کارآمد و مؤثر بوده و از ضروریات رسیدن به توسعه پایدار می باشد و با توجه به این ، تنها با استفاده از اطلاعات صحیح و  داده های معتبر و جامع ، حاصل تحقیق می تواند به برنامه ریزی، مــدیریت و نهایتاً توسعه مناسب دست یابد واهمیت برنامه ریزی در خود این بخش به طور مضاعف نمود پیدا می کند.

مدیریت  تحقيقات علمی  دانشگاه کاتب به عنوان جزء کوچکی از جامعه علمی – تحقیقی کشور در راستای چشم انداز توسعه کشور و اهداف کلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان و دانشگاه کاتب ، نقش و وظیفه خود را در فراهم نمودن بستر لازم و مناسب جهت انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی برای تولید و انتشار علوم انسانی و طبی ایفا می کند. مدیریت  تحقيقات علمی دانشگاه کاتب در انجام وظایف خود از وجود اساتید مختلف در قالب تشکیلاتی منسجم در واحدهای زیر مجموعه خود استفاده می کند.

 


واحدهای  مدیریت تحقیقات علمی دانشگاه کاتب:

1-واحد  تألیف کتب درسی

2- مجله علمی دانشگاه

3-واحد انتشارات

4- واحد سمینارها و کنگره ها

5- مدیریت سایت و مدیریت تحقیقات

شورای تحقیقی دانشگاه با پیشنهاد این مدیریت تشکیل گردیده به بررسی امور مختلف تحقیقی می پردازند.


مأموریت ، مدیریت تحقیقاتی علمی دانشگاه کاتب :

این مدیریت  برای نیل به اهداف خود با طراحی و ایجاد تشکیلاتی منسجم و تهیه سازو کار مناسب، مأموریتهای زیر را دنبال می نماید:

1- حمایت از انجام انواع طرحهای تحقیقی و توسعه کمی و کیفی تحقیقات در حوزه های مختلف

2- کمک به تولید و انتشار علوم از طریق چاپ کتب، مقالات و مجلات علمی

3- تأمین منابع علمی و اطلاع رسانی بروز

4- توانمندسازی در زمینه تحقیق با برگزاری دوره ها و کارگاههای لازم

5- ایجاد و تسهیل استفاده از فرصتهای مطالعاتی و شرکت در کنفرانس های کشوری و بین المللی

6- جذب و تأمین اعتبارات لازم برای طرح های تحقیقی و سایر امور تحقیقی

7- نظارت و ارزشیابی کلیه ای امور تحقیقی دانشگاه، اعضای هیئت علمی، محققین


چشم انداز:

از نظر تولید علم و فعالیت های تحقیقاتی، در بین دانشگاههای خصوصی و دولتی  افغانستان جایگاه  نخست را داشته و جزء دانشگاهاییست که رتبه اول تا دهم را دربين دانشگاههای همتراز منطقه قرار بدست آورده .


ارزشها و اصول حاکم بر دانشگاه در زمینه تحقیق:

منطبق با ارزشهای اصول حاکم بر وزارت تحصیلات عالی افغانستان و دانشگاههای علوم انسانی و طبی از جمله این دانشگاه، در حوزه مدیریت تحقیقات علمی دانشگاه کاتب موارد زیر به عنوان ارزش و اصل مورد نظر می باشد:

  1. اهمیت و اولویت تحقیق به عنوان اصلی ترین راه پیشرفت جامعه و کشور و تولید علم
  2. اولویت تحقیقات بنیادی و کاربردی
  3. اهمیت و اولویت ایجاد بستر مناسب برای تحقیق
  4. ترویج و توسعه و ارتقاء تحقیق در کل جامعه و نهادینه شدن آن در سطوح مختلف
  5. لزوم ارتباط و همکاری درون بخشی و برون بخشی در زمینه تحقیق
  6. استفاده از نتایج تحقیقات در عرصه های اجرایی و عملی
  7. حمایت همه جانبه از تحقیق و محققان

واحد انتشارات و نشریات

واحد انتشارات و نشریات دانشگاه، با هدف حمایت از آثار تحقیقاتی استادان، محققان، و دانشجویان و ثبت و در اختیار عموم قرار دادن این آثار بوجود آمده است و در این زمینه تا کنون دو شماره مجله کاتب و یک شماره مجله ای حقوق بشر و چند جلد کتاب درسی و غیر درسی را به چاپ رسانده است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک، به چاپ کتاب‌ها و متون درسی دانشگاه و نشر مجله‌های علمی تخصصی بیشتری تلاش نماید.

 وبسایت

امروزه تکنولوژی کمک زیادی به رشد و گسترش علوم نموده است. دانشگاه کاتب به منظور آگاهی بخشی و معرفی بیشتر و سریعتر آثار و نتایج تحقیقات اقدام به تهیه یک وبسایت نموده است. تلاش بر این است که این وبسایت همیشه بروز باشد و گسترش و ارتقا پیدا نماید.آدرس این وبسایت به صورت زیر است:

https://www.research.kateb.edu.af/

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments