26 Dec 2019

اولین سمینار “تجارب موفق و نوآوری‌های مکاتب خصوصی افغانستان” مورخ 1-3 جدی 1398 برگزار شد.

این سمینار با حمایت مالی و تخنیکی دانشگاه کاتب، با اشتراک مدیران مکاتب کیفیت‌گرا، نخبه و نوآور از ولایت‌های مختلف کشور و با حضور استاد علی احمد یوسفی رئیس دانشگاه کاتب، جلالتماب شینواری معین تعلیمی وزارت محترم معارف، محترم پرویز خسرو رئیس محترم مکاتب خصوصی، روسا و نمایندگان اتحادیه مکاتب خصوصی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی همکار وزارت معارف و سایر همکاران وزارت معارف از بخش های نصاب تعلیمی، شورای علمی، ریاست مرکز ساینس و اعضای بورد نوآوری و مدیران خلاق مکاتب خصوصی و دولتی افغانستان؛ به مدت سه روز به بررسی تجارب موفق و نوآوری‌های آموزشی و شریک سازی آن بین مکاتب خصوصی افغانستان در خانه معلم شهر کابل برگزار شد.

 

استاد علی احمد یوسفی در سخنرانی خود ضمن سپاسگذاری از وزارت محترم معارف بابت همکاری و حمایت ایشان از نوآوری‌ها در مکاتب خصوصی و همچنان از موسسه ایده بابت شریک‌سازی طرح این سمینار با دانشگاه کاتب؛ بر حمایت دوامدار دانشگاه کاتب از نهادهای تعلیمی کشور، تاکید کردند. ایشان طرح‌های برگزیده شده‌ در این سمینار را بسیار عالی توصیف کرده و با تاکید بر تطبیق آن، آینده نظام تعلیمی را برای دانش‌آموزان روشن پیش‌بینی کردند.

خلاصه سخنرانی ایشان؛

“بعد از گذشت سه روز و اشتراک در یک سمینار بسیار موثر که در آن نظرات و طرح‌های خود را شریک ساختید به شما تبریک و خسته‌نباشید عرض می‌کنم.

خوشحال هستیم از اینکه وزارت محترم معارف تغییرات زیادی در نوع نگرش‌شان نسبت به مکاتب خصوصی ایجاد کرده‌اند. همانطور که در بیانات آقای شینواری (معین تعلیمی وزارت معارف) شنیدیم آینده امیدبخشی در انتظار معارف افغانستان است. خوشبختانه چیزی که هم‌اکنون نهادهای تحصیلات عالی خصوصی با آن روبرو هستند، نهادهای تعلیمی خصوصی، از آن عبور کرده‌اند. من این موفقیت را به شما (نهادهای تعلیمی خصوصی) و وزارت محترم معارف –که هم‌فکری، هم‌اندیشی و چاره‌اندیشی با یکدیگر را سرلوحه کار خود قراردادند- تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در ادامه این راه موفق باشند. در ادامه جا دارد از موسسه ایده بابت شریک‌سازی طرح‌شان با دانشگاه کاتب، سپاس‌گذاری و ابراز امتنان نمایم.

دانشگاه کاتب نیز در راستای تحقق اهداف استراتژیک خویش، خود را موظف به حمایت از طرح‌ها و نوآوری‌ها برای افزایش سطح کیفی تعلیم و تحصیل در افغانستان می‌داند. به عقیده بنده، نهادهای تعلیمی و تحصیلی مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توانند در نبود و عدم هماهنگی با یکدیگر برای باسوادسازی جامعه طبق معیارهای جدید سوادآموزی، کار مفید و ارزشمند ارائه نمایند.

دو پیشنهاد برای رسیدن به این مهم مطرح می‌کنم؛ پیشنهاد اول اینکه، اتاق فکر مشترک میان وزارت‌خانه‌های تحصیلات عالی و معارف و نهادهای تعلیمی و تحصیلی خصوصی و دولتی ایجاد گردد. بطوریکه بتوان راه‌ها و پالسی‌هایی برای باسوادسازی مردم پیدا و تبیین کرد. پیشنهاد دوم اینکه، با توجه به بروکراسی موجود در ادارات دولتی، ارتباط و هماهنگی دوامدار میان نهادهای تعلیمی و تحصیلی خصوصی ایجاد گردد. خوب است در قدم اول این ارتباط میان اتحادیه‌های دانشگاه‌های خصوصی و مکاتب خصوصی ایجاد شود تا مکانیزم همکاری و کار مشترک تبیین و طراحی شود. دعوت می‌کنم از همین امروز ارتباط میان ما (نهادهای تعلیمی و تحصیلی خصوصی) ایجاد شود.

مطمئن هستم ایجاد ارتباط قوی میان وزارت‌خانه‌های تحصیلات عالی و معارف و همچنان نهادهای تعلیمی و تحصیلی خصوصی و دولتی می‌تواند تاثیرات شگرفی بر افزایش سطح دانایی و سواد در جامعه ما منجر شود.”

سخنرانی کامل رئیس دانشگاه کاتب

 

آقای محمد ابراهیم شینواری معین محترم تعلیمات عمومی وزارت معارف در سخنرانی خویش با اشاره به مشکلات مکاتب خصوصی افزود، برای رشد تعلیم و تربیه و انکشاف مکاتب خصوصی، پیشنهاد معافیت مالیاتی این مکاتب را به وزارت محترم مالیه مطرح کردیم. این وزارت کاهش چشمگیر در مقدار مالیات را وعده سپرده است.

ایشان در اخیر صحبت‌های خویش، نتایج این سمینار سه روزه را مثبت و مفید ارزیابی کرده و بر آغاز کار بالای تطبیق این طرح‌ها از طرف وزارت معارف تاکید کردند.

“تلاش می‌کنیم تا نظریات‌تان را به یک پلان تبدیل نموده و آن را عملی نماییم، زحمت سه روزه تان مفید و مثمر بوده است. احساس‌تان در چهره‌های‌تان دیده می‌شود و این برای من انگیزه می‌دهد و جای خوشبختی است که طی چهل سال جنگ، امیدواری خود را از دست نداده‌ایم. هیچ چیزی سد راه ما نخواهد شد.”

 

در این سمینار، از میان طرح‌ها و تجربیات موفق دریافت شده از سراسر کشور، بهترین‌های آن انتخاب شده و در روز دوم سمینار برای اشتراک کنندگان ارائه شد. طرح‌های انتخاب شده به شرح ذیل است:

🔸”معرفی مشعل‌داران معارف فاریاب” از این ولایت

🔸طرح “بازگشایی مکاتب مسدود شده در سراسر افغانستان” از ولایت هلمند

🔸طرح “کهنه به نو – راه‌های کاهش آلودگی محیط زیست” از مکتب سیدالناصری شهر کابل

🔸طرح “مشارکت شاگردان در اداره مکتب” از لیسه عبدالرشید خلیلی شهر کابل

🔸طرح “قصه گویی و افزایش صحت روان” از شهر هرات

🔸طرح “پیوند با مکتب” از شهر مزار شریف

🔸طرح “آموزش معکوس” از آموزشگاه نوآوری در آموزش برای افغانستان

🔸 طرح “نقش تکنولوژی در آموزش” از مکتب معمار ذهن کابل

🔸طرح “معلم واحد برای صنف اول الی ششم”، از مکتب هوشمند اسراء کابل

🔸طرح “یک روز با اولیا” از مکتب ستاره گان تمدن

 

در بخش دیگر این سمینار کار گروهی بین مدیران مکاتب در ۷ موضوع مهم و کلیدی مطرح شد. اشتراک کنندگان -در تیم‌های حدودا ۲0 نفری- به بحث و بررسی این موضوعات پرداخته و نتایج آن را در حضور کارشناسان تعلیم و تربیه، بررسی و نتایج آن‌ را به وزارت محترم معارف پیشنهاد نمودند. موضوعات کاری این کارگروه‌ها بشرح ذیل است:

  1. نحوه مشارکت شاگردان در مدیریت مکتب
  2. ارزیابی و سنجش در سیستم آموزش افغانستان
  3. روشهای موثر آموزش زبان‌های غیر مادری
  4. کاربرد تکنالوژی در آموزش
  5. راه‌کارهای تقویت خواندن و نوشتن
  6. راه‌های ارتباط موثر والدین و مسولین مکتب
  7. نوآوری‌های آموزشی، موانع و راهبردها

 

در روز سوم این سمینار پنل گفتگویی با عنوان “آموزش و توسعه پایدار” از طرف دانشگاه کاتب برگزار شد. در این پنل آقایان ضیا شفایی معاون اداری و ولی فرهت مشاور استراتژیک دانشگاه کاتب، داکترمیرویس بهیج رئیس عمومی پلان و پالیسی وزارت اقتصاد و جان‌محمد احمدیان رئیس ائتلاف ملی معارف افغانستان به بررسی نقش دانشگاه‌ها و مکاتب در تحقق هدف چهارم از اهداف توسعه‌ی پایدار پرداختند.

 

در اخیر سمینار، توانایی‌های خواندن، نوشتن، قصه‌گویی، قصه‌نویسی، رباتیک و ساخت کلیپ‌های انیمیشن متعلمین صنف‌های اول تا سوم مکاتب خصوصی، به عنوان دستآورد و موفقیت این نهادهای تعلیمی به اشتراک‌کنندگان این سمینار به نمایش گذاشته شد.

 

لازم به ذکر است دومین سمینار تمنا در ماه عقرب سال ۱۳۹۹ با حمایت وزارت معارف و دانشگاه کاتب برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed