17 Dec 2019

مسابقات ملی سازه‌های پل مکرانی (در گرایش راندمان)، برای اولین بار در افغانستان برگزار می‌گردد.

سازه‌های مکرانی به سازه‌هایی گفته می‌شود که با هدف آموزش، فقط با رشته‌های مکرانی و چسب ساخته می‌شوند. این سازه‌ها نسبت به سازه‌های واقعی در مقیاس کوچک ساخته می‌شوند.

البته نمی‌توان سازه‌های مکرانی را به عنوان ماکت تعریف کرد بلکه اینها به عنوان مدل شناخته می‌شوند. بر خلاف ماکت که تنها ها نمایان‌گر شکل ظاهری سازه می‌باشد، مدل نمادی از واقعیت است که مهمترین ویژگی‌های سازه‌های واقعی را بصورت کلی و ساده بیان می‌کند. مدل‌ها ابزارهایی عملی هستند که می‌توان به کمک آنها به درکی از واقعیت –البته نه کل آن- بلکه بخش مفید و قابل فهم آن، دست یافت.

یکی از رایج ترین مدل‌های کاربردی برای دانشجویان رشته انجینری «سازه‌های پل مکرانی» است. از آنجایی که آزمایش و جایگزینی طرحها در سازه‌های مکرونی با هزینه بسیار کم نسبت به انجام آن در دنیای واقعی قابل اجرا است، می‌توان به اهمیت آن در صنعت ساخت پل پی‌‌برد.

دانشگاه کاتب با توجه به اهمیت تجربی و آموزشی آن برای دانشجویان رشته‌های انجینری ساختمان؛ اولین مسابقات ملی پل مکرانی را در تاریخ 3 و 4 دلو 1398 با حضور وزیر محترم تحصیلات عالی، ریاست محترم دانشکده انجینری دانشگاه کابل، ریاست محترم دانشکده انجینری دانشگاه پولی تخنیک، نمایندگان شاروالی کابل، نمایندگان وزارت‌های محترم شهرسازی و فواید عامه و جمع کثیری از دانشجویان، برگزار خواهد کرد. این مسابقات در گرایش راندمانی برگزار می‌گردد. بدین معنا که توانایی تحمل این سازه‌ها در برابر وزن بیشتر نسبت به وزن مجموعی خود سازه، اندازه‌گیری می‌شود.

اشتراک در این مسابقات برای دانشجویان در کنار کسب تجربه عملی از طراحی و ساخت یک پل واقعی در ابعاد مدل، می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. در این مسابقات، دانشجویان با چالش‌هایی از قبیل؛ کار و طراحی با نرم‌افزارهای طراحی سازه، خلاقیت، بکارگیری از دروس تحلیلی و محاسباتی و مسئولیت‌پذیری و کار تیمی روبرو خواهند بود که در نهایت ذهنیت جامعی از طراحی ساختار یک پل بدست خواهند آورد.

یادداشت:

• تاریخ شروع ثبت‌نام برای اشتراک در این برنامه، بزودی اعلام خواهد شد.
• جهت دریافت اطلاعات بیشتر، وبسایت و صفحات مجازی دانشگاه کاتب را دنبال کنید.
• علاقه‌مندان می‌توانند در فرصت موجود به تشکیل تیم (حداکثر 4 نفر)، طراحی و ساخت پل مکرانی خویش اقدام نمایند.
• پل‌های مکرانی، قبل از مسابقات ساخته شده و در آغاز روز اول آن، به هیئت داوران مسابقات تحویل داده خواهد شد.
• آموزش فشرده «ساخت پل مکرانی» بزودی در وبسایت دانشگاه کاتب در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
• اشتراک برای عموم علاقه‌مندان از سراسر کشور، آزاد است.

در مورد ورکشاپ ساخت پل مکرانی دانشگاه کاتب، بیشتر بخوانید:

 

 

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed