3 Mar 2019

گزارش کنفرانس کمیته بین المللی صلیب سرخ

از تاریخ ۲۴ الی ۲۷ فبروری ۲۰۱۹ میلادی، جناب دکتر محمد داود رضایی، سرپرست دانشکده حقوق و علوم سیاسی و آمر دیپارتمنت حقوق دانشگاه کاتب در کنفرانس علمی کمیته بین المللی صلیب سرخ اشتراک نمودند. این کنفرانس علمی در شهرکتماندو پایخت کشور نیپال برگزار شد و  نماینده گان کشورهای جنوب آسیا به شمول هند، پاکستان، بنگلادیش، نیپال، بوتان، افغانستان، مالدیف و  سریلانکا در آن اشتراک داشتند. از کشور  ایران نیز علی رغم اینکه عضویت “سازمان سارک” را ندارند، در این کنفرانس نماینده گانی حضور داشتند.

عنوان رسمی کنفرانس “کنفرانس حقوق بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ” بود و سخنرانان از کشورهای مختلف راجع به موضوعات مربوط به حقوق بشردوستانه بین المللی به سخنرانی پرداختند. جناب دکتر داود رضایی نیز به نمایندگی از دانشگاه کاتب در این کنفرانس اشتراک و ضمن صحبت راجع به “ماهیت حقوق بشردوستانه بین المللی و همچنین تفاوت ها و تشابهات آن با حقوق بشربین المللی” حوزه تطبیقی این دو رشته حقوقی را که بیشتر با یکدیگر خلط میگردند، مورد بحث و بررسی قرار داد. سخنرانی دکتر رضایی از جانب کمیته بین المللی صلیب سرخ و اشتراک کنندگان کنفرانس مورد استقبال شایانی قرار گرفت.

قابل یاد آوری است که دانشگاه کاتب یگانه نهاد تحصیلی از افغانستان است که امسال بطور فعال در کنفرانس علمی کمیته بین المللی صلیب سرخ سهم گرفته و در آن سخنران معرفی کرده بود. در مدت بیشتر از دو قرن فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در کشورهای منطقه، افغانستان برای اولین بار در برنامه های علمی این نهاد سهم فعال گرفته و درآن سخنران معرفی کرده بود و  جناب دکتر رضایی نیز به نمایندگی از افغانستان نیز سهم فعالی در کنفرانس ایفا نمودند.

در ضمن، اشتراک دکتر داود رضایی در این کنفرانس قدم مهمی است برای تحقق “دیدگاه” و “مأموریت” دانشگاه کاتب و دیپارتمنت حقوق نیز بود.  دیدگاه و ماموریت دیپارتمنت حقوق دانشگاه کاتب تبدیل نمودن این دیپارتمنت به یک دیپارتمنت برتر در سطح کشور و منطقه می باشد. بنابراین، حضور فعال در برنامه ها و کنفرانس های علمی برگزارشده در سطح منطقه دیپارتمنت حقوق را به تحقق دیدگاه و ماموریت درازمدت آن نزدیک تر خواهد ساخت.

درکنفرانس کمیته بین المللی صلیب سرخ، نمایندگان وزارت دفاع ملی، لوی څارنوالی، ریاست امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان و برخی نهادهای تحصیلات عالی اشتراک داشتند.

 

 

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed