6 May 2018

روابط بین‌الملل

رشته روابط بین‌الملل از رشته‌های جدید حوزه علوم اجتماعی است درحالیکه رشته‌های مانند علوم سیاسی، فلسفه و جامعه شناسی قدمت بسیار طولانی دارند. رشته روابط بین‎‌الملل بعد از جنگ جهانی اول در سال 1919 در ولز بریتانیا شکل گرفته و علت اساسی شکل‌گیری این رشته تأثیرات بعد از جنگ جهانی اول بود. مجموعه جنگ‌ها و چالش‌های اساسی جنگ جهانی اول و میزان بالای تلفات افراد ملکی باعث ایجاد سوال‌ نزد اندیشمندان و متفکران روابط میان دولت‌ها شد و در نتیجه حوزه مستقل از علوم اجتماعی ایجاد شد که مطالعه اساسی آن جنگ و صلح است.

تمرکز اساسی رشته روابط بین‌الملل بر مطالعه علل جنگ و صلح می‌باشد. در 100 سال اخیر رشته روابط بین‌الملل تحول زیادی داشته است. در ابتدا این رشته بسیار محدود و فاقد نظریه‌پردازی بود اما عوامل چون تحول نظام بین‌الملل، پیشامدهای روابط بین دولت‌ها، شکل‌گیری کنشگران،بازیگران، سازمان‌ها و نهادهای باعث گردید تا رشته روابط بین‌الملل نیز متحول و گسترده تر گردد.

امروز مسئله به نام جهانی شدن، تأثیر زیادی روی این رشته گذاشته و باعث ایجاد حوزه‌های کثیری نظریه پردازی در داخل این رشته شده و این رشته تبدیل به یک میان رشته نیز گردیده است. بخش‌های چون اقتصاد سیاسی بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، سازمان‌ها و نهادهای ‌بین‌المللی و مطالعه آن‌های، تئوری‌های روابط بین‌الملل، مطالعات منطقی و مطالعات امنیتی مرتبط به رشته روابط بین‌الملل می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان رشته روابط بین‌الملل می‌توانند در حوزه‌های مختلف ازقبیل حوزه تحقیقاتی، مدرس رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کارشناس و متخصص حوزه روابط بین‌الملل در وزارت‌خانه‌ها، نهادهای منطقوی و بین‌المللی فعالیت داشته باشند.

دانشگاه کاتب در مقطع  ماستری این رشته را  ایجاد کرده و شاهد گرایش جوانان به این رشته بوده است. دانشگاه کاتب تلاش دارد تا از طریق رشته روابط بین‌الملل شهم فعال در جامعه داشته و این رشته پویا به عنوان حوزه تحقیقاتی-علمی انتخاب گردد.

 

مضمامین مقطع ماستری روابط بین الملل در دانشگاه کاتب

تعداد کریدت مضامین اختیاری تعداد کریدت  مضامین  الزامی
2 تاریخ روابط‌الملل 2 مطالعات منطقه‌ای
2 نقش ائدیولوژی در سیاست بین‌المللی 2 افغانستان و سیاست بین‌الملل
2 سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ 2 سازمان‌های بین‌المللی
2 زبان انگلیسی تخصصی 2 سمینار مسایل کشورهای در حال توسعه
2 مدیریت بحران‌های بین‌المللی 2 سمینار روابط خارجی افغانستان
2 حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی 2 مطالعه تطبیقی نظام‌های سیاسی بین‌المللی
2 سیاست خارجی تطبیقی 2 حقوق دیپلماتیک و کنسولی
2 جهانی شدن و تأثیر آن بر افغانستان 2 اقتصاد سیاسی بین‌الملل
2 تحول مفاهیم در روابط بین‌الملل 2 مطالعه امنیتی بین‌الملل
3 نظریه‌های روابط بین‌الملل
3 روش تحقیق در روابط بین‌الملل
6 پایان نامه
18 30 مجموع

 

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments