13 Jun 2018

زندگی‌نامه و پیام مؤسسین

زندگی‌نامه استاد محمد ابراهیم قاسمی:

محمد ابراهیم قاسمی در سال 1336 ه.ش در یک خانواده‌ی مذهبی در ولایت میدان وردک به‌دنیا آمده است. ایشان مکتب ابتدائیه را در مکتب محمود هوتکی و دوره‌های متوسطهو لیسه را در لیسه‌ی محمد طرزی در کابل سپری کرده است. آقای قاسمی پس از فراغت از صنف دوازدهم و با سپری کردن امتحان کانکور، به دانشکده‌ی انجنیری پوهنتون کابل راه یافت. ایشان سال‌های بعد برای بار دوم در امتحان کانکور شرکت کرده، این‌بار وارد دانشکده‌ی اقتصاد پوهنتون کابل گردید و در سال 1391 ه.ش از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

استاد قاسمی پس از سپری کردن دوران جهاد خویش، راه هجرت را در پیش گرفت؛ هدف از هجرت استاد قاسمی، کسب دانش و معرفت بود.

استاد قاسمی دوره‌ی آموزش حساب‌داری و دوره‌ی آموزش پیلوتی را در کشور کانادا به پایان رساند و 15 سال افتخار خدمت در «جامعه‌ی اسلامی افغان‌ها در کانادا» را نیز دارد.

آقای قاسمی در مراحل پیشین انتخابات پارلمانیبا وصف آن‌که مدتی مدید در کشور حضور فیزیکی نداشت، مردم شریف کابل به ایشان اعتماد کردع و برای راه‌یابی به مجلی شورای ملی به وی رأی دادند. آقای قاسمی طی دو دوره‌ی 5 ساله در پارلمان افغانستان حضور تأثیرگذار داشت، به‌پاس اعتماد مردم به‌عنوان یک وکیل در پارلمان برای ایشان زمینه‌ای مساعد کرده است که به استفاده از وجه قانونی و حقوق که از سوی موکلان و قانون به ایشان داده شده، بیش‌ترین استفاده را کرده در جهت رسیدگی به امور سیاسی، فرهنگیف اقتصادی و اجتماعی کشور از ابزارهای مشروع و قانونی به مصلحت موکلان و افغانستان عزیز بهره گیرد.

فعالیت‌های اجتماعی استاد محمد ابراهیم قاسمی قرار زیر است:

– ریاست کمیسیون عرایض و سمع شکایات مجلس نمایندگان؛

– پی‌گیری شکایت‌های واصله به کمیسیون عرایض و سمع شکایات مجلس نمایندگان؛

– حل به‌موقع شکایات موکلان؛ به‌طورمثال: ساختن بیش از شانزده باب تعمیر مکتب متوسطه و لیسه با همکاری وزارت معارف و دایر کردن کورس‌های زمستانی برای استادان مکتب‌های ولایت‌های میدان وردک، بامیان و دایکندی؛

– تأسیس دانشگاه کاتب در ولایت کابل با تشریک مساعی استاد عقیل شاه الیاسی؛

– تأسیس لیسه‌ی غیر انتفاعی (کاتب) با همکاری مالی جامعه‌ی اسلامی افغان‌ها در کانادا؛

 

دکتر عقیل شاه الیاسی، مؤسس دانشگاه کاتب

پیام دکتر عقیل شاه الیاسی مؤسس دانشگاه کاتب

انگیزه و اراده من برای تأسیس دانشگاه کاتب ناشی از دغدغه ­های ذهنی‌ام در رابطه به وضعیت نا خشنود جامعه افغانستان بود. بحرانهای دوامدار که در طی چندین دهه نظام و ساختار اجتماعی افغانستان را متأثر و دچار از هم پاشیدگی و بی ثباتی کرده است همواره از پرسش های بنیادین ذهنی برای من و همنوعانم بوده است.  به باور من ریشه همه رنج های جامعه ما ناشی از فقر فرهنگی است. بارز ترین شاخص فقر فرهنگی بی سوادی و سطح پایین آگاهی است که در مقام مانع اندیشیدن عمل می‌کند و عقل فردی و جمعی را دچار زوال و بی کارگی میکند.  لذا هر جائیکه اندیشه و خردورزی به حاشیه رانده شود و یا آن گاهی که رفتار ها در زندگی عملی نوع بشر در غیاب اندیشه و تفکر منطقی و روشمند ساخت یابند، حاصل جز فلاکت و بدبختی نخواهند داشت. اندیشه و تفکر منطقی و چاره ساز، ممکن نمیشود مگر اینکه کنشگران اجتماعی مجهز به ابزار درست اندیشیدن که همانا علم است تجهیز شوند.

     با توجه به دغدغه های ذهنی‌ام در همکاری با جناب استاد محمد ابراهیم قاسمی با این نیت که بتوانیم از طریق دانشگاه، گامی در راستای دگرگونی و تحول اجتماعی جامعه افغانستان برداریم، دانشگاه کاتب را ایجاد کردیم. دانشگاه کاتب با هدف بلند بردن سطح آگاهی جامعه از مسیر ارایه خدمات با کیفیت علمی مبتنی بر آموزش معیاری و پژوهش‌ مسئله محور ایجاد گردید. رسالت اخلاقی و علمی کاتب این است که فعالیت های خود را در راستای تحقق رفاه و آسایش نوع بشر بر مبنای روش های علمی و ارزشمند جهت دهد.

     این مهم زمانی برآورده میشود که ما بتوانیم جایگاه خود را در سطوح مختلف جهان پیچیده امروزی باز تعریف کنیم. دانشگاه کاتب با درک دقیق اهمیت و ارزش علم در جهان معاصر، مطمئناً متوجه این مهم است که نمیتوان بر علم محدودیت مکانی وضع نمود. بنا براین کاتب خود را جزو خانواده نهادهای اکادمیک در سطح جهان میداند و تلاش میکند از طریق برقراری روابط علمی با نهادهای همتا، از یک سو زمینه های به کار گیری تولید دانش جهانی را در جهت پاسخگویی به مسایل علمی و اجتماعی افغانستان و از سوی دیگر در تولید دانش بومی نقش فعال و نظامند داشته باشد. همچنین هر جایی که سخن از دانش میاید، مبحث تربیت نیروی انسانی متخصص، کار فهم و ماهر نیز برجسته میشود. نقش انکار ناپذیر نیروی انسانی کار فهم و متخصص در توسعه همه جانبه کشورها محرز است، کاتب با رویکرد نظام جهانی، تعهد دارد تا زمینه کار آفرینی دانش بنیان را در افغانستان و تربیت نیروی کار ماهر متناسب با معیار های جهانی را برای بازارهای کاری ملی و بین المللی فراهم نماید. توقع میرود دانشگاه کاتب با به کار گیری نیروی‌ انسانی متخصص و توانمند در راستای اهداف تعریف شده گام های متین و با اراده قوی بردارد.

    در اخیر از حمایت های همه جانبه و سخاوتمندانه پدرم، الحاج نوروزعلی الیاسی در تأسیس و توسعه دانشگاه کاتب ابراز امتنان و قدردانی میکنم. بدون شک اگر حمایت های ایشان نمی بود تأسیس و توسعه کاتب ناممکن می بود.

زندگی‌نامه:

استاد عقیل شاه الیاسی فرزند حاجی نوروز الیاسی در تاریخ 19 سرطان 1361 هجری شمسی در شهر کابل دیده به جهان گشود. وی دوران کودکی خویش را در کابل سپری کرد. دوره‌ی ابتدائیه را در مکتب عبدالرحیم  و دوره‌ی متوسطه و لیسه را در لیسه شهدای سراب ولایت غزنی به پایان رسانید.

استاد الیاسی با سپری کردن آزمون رقابتی کانکور وارد دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه کابل گردید و با درجه‌ی لیسانس از این دانشگاه فارغ شد. پس از آن با علاقه‌مندی به علوم انسانی، مدرک ماستری خویش را در رشته‌ی جامعه‌شناسی از دانشگاه کاتب دریافت کرده، در همین دانشگاه مشغول به تدریس شد. استاد الیاسی در عرصه‌ی علمی و اجتماعی – فرهنگی نیز گام‌های مؤثر زیر را برداشته است:

– تأسیس دانشگاه کاتب (1386)؛

– تأسیس شفاخانه‌ی معالجوی فیض محمد کاتب (1396)؛

– تأسیس مؤسسه‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی کارآموز (1393)؛

– ایجاد سازمان کارگزاران دموکراسی افغانستان (1392)؛

برعلاوه، استاد الیاسی برای حمایت از جوانان کشور فعالیت‌های زیر را انجام داده است:

– اهدای بورس‌های تحصیلی برای مقاطع نمیه عالی، لیسانس و ماستری؛

– حمایت مالی از ورزشکاران، انجمن‌های ورزشی و تورنمنت فوتسال؛

از جمله فعالیت‌های علمی – تخنیکی استاد الیاسی، عضویت هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه کاتب، معاونت اداری و مالی دانشگاه کاتب، ریاست شعبه برچی دانشگاه کاتب، مسئولیت واحد توسعه‌ی ارتباطات دانشگاه کاتب، مدرس دانشگاه کاتب، ریاست بورد تحقیقات مؤسسه‌ی کارا، ریاست سازمان کارگزاران دموکراسی و نگارش مقاله‌های علمی – تحقیقی با رویکرد جامعه‌شناسی می‌باشد.

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments