21 Jun 2018

علوم اقتصادی

 

از آن جهت که سرنوشت یک کشو در زمینه‌های مختلف اجتماعی، علمی، تکنولوژی و صنعتی و نیز رفاه آحاد جامعه در گرو چگونگی وضعیت اقتصاد است، رشته‌ی اقتصاد اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از علوم اقتصادی است که مدیریت اقتصادی کشور انجام می شود. پس واضح است موضوع این چنین پر اهمیت از نیازهای جامعه محسوب می‌شود. لذا در کشورهای پیشرفته درمیان رشته‌های دانشگاهی اقتصاد را در قیاس با سایر رشته‌ها، بالاتر ارزیابی کرده و به آن اهمیت بیشتری می‌دهند.

در کشور ما با توجه به نیازهای  جامعه این رشته در مقاطع لیسانس و ماستری برگزار می‌گردد. در دانشگاه کاتب این رشته در مقطع ماستری برگزار می‌شود. رشته علوم اقتصادی در مقطع ماستری، با دو هدف گسترش و تعمیق درک محصلان از مسائل و موضوعات اقتصادی با هدف تحلیل مسائل و ارایه راه حل های متناسب (حوزه نظری) و نیز برخورداری از تخصص و مهارت مورد نیاز بازار کار (حوزه کاربردی)، راه اندازی شده است بنابر این فارغ التحصیلان این رشته توانایی ایفای نقش در حوزه های ذیل را  خواهند داشت:

– بررسی و تجزیه‌وتحلیل انواع فرصت‌های سرمایه‌گذاری و هدایت آنها به سمت فرصت‌های مولد اقتصادی و فراهم آوردن زمینه رشد و بالندگی اقتصادی.

– سیاست‌گذاری اقتصادی در ابعاد عمومي (دولت) و خصوصي (شرکت ها)

– تدریس در دانشگاه ها.

– به عنوان محقق، به پژوهش پرداخته و با تجزیه وتحلیل مسایل، نقش موثر در تصمیم گیری سیاست گزاران دارند.

 

ساحات کاری ماستری رشته‌ی علوم اقتصادی:

محصلان دوره‌ی ماستری رشته‌ی علوم اقتصادی در دوره‌ی تحصیل، مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند. در نتیجه آن‌ها پس ار فراغت به طور تخصصی و کاربردی فعالیت می‌کنند. آن‌های می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد ، وزارت صنایع، بانک مرکزی واداره ملی احصاییه و معلومات فعالیت کنند و مهم‌تر از همه اینکه حتی اگر فارغ‌التحصیلان اقتصاد در رشته‌ی تخصصی خود فعالیت نکنند، به دلیل داشتن ذهن باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی، نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند، می‌توانند در شغل های مرتبط نیز موفق و کارآمد باشند.

سیستم آموزشی ماستری رشته‌ی علوم اقتصادی:

ماستری رشته‌ی علوم اقتصادی در طول دو سال تحصیل در قالب 40 الی 44 کریدیت ارائه می‌گردد شرح این کریدیت‌های درسی قرار زیر می‌باشد:

– مضامین الزامی: 26کریدیت

– مضامین اختصاصی – اختیاری: 9 الی 12 کریدیت

– پایان‌نامه‌ی تحصیلی: 6 کریدیت

منابع مطالعاتی برای آمادگی کانکور در ماستری رشته‌ی علوم اقتصادی:

– ریاضی (ریاضیات و کاربرد آن در اقتصاد و بازرگانی، پور کاظمی، جلد 1 و 2)

– آمار (جلد 1 و 2)، محمد نوفرستی

– اقتصاد خرد، دومینیگ سالواتوره

– اقتصاد کلان، گری گوری منکیو

– انگلیسی برای محصلین اقتصاد (از درس اول تا درس 15) (این کتاب در بخش تکثیر دانشگاه موجود است.)

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed