13 Jun 2018

فصلنامه علمی _ پژوهشی

 

 

 

 

 

 

  دنیایی که در آن زندگی می­کنیم مملو از ناشناخته ها و پیچیدگی‌هاست و دانش بشر به او کمک می کند ­تادامنه وسیع­تری از شناخته­ ها را ببیند و به شناخت آن همت گمارد. انسان پژوهشگر، نسبت به همه پدیده­های پیرامون خود کنجکاو است و از میان صدها حدس گمان، پاسخ صحیح سوال خود را به روش علمی یافته و از طریق منطق علمی می­پذیرد. پژوهشگر سعی می­کند در مورد پدیده­ای خاص، کنش و واکنش عوامل مختلف را بر یکدیگر یافته و برای نیل به حقایق (Truth) نهفته در واقعیات(Reality) ، قواعد و قوانین معینی را از عوامل در­هم تنیده آن رویداد کشف نماید وبه راز درونی موضوع مورد مطالعه­ اش پی ببرد. در این مسیر سعی او این است که ابتدا فرصته­ای را بر اساس عقل واستدلال و قابلیت رد (ابطال پذیری) مشخص نماید و مطابق آن داده­های مختلف را جمع آوری و طبقه بندی نموده و با تجریه و تحلیل داده­ها و آزمون علمی و تجربی، روابط بین متغیرها را مورد ارزیابی قرار دهد.

از آنجا که در روش علمی، قضایا کمی می­شوند، لذا اساس قابلیت اندازه‌گیری در بسیاری از مجموعه روش‌های علمی بر ریاضیات، آمار، اقتصاد سنجی و دیگرشیوه­های منطقی سنجش و کمی نمودن استوار است. بررسی و تجزیه و تحلیل به روش فوق، به نظر من بزرگترین کشف علمی در طول تاریخ بشری است و تمامی پیشرفتها و دستاوردهای علمی- فنی زاییده آن است، این شیوه فکری و روش حل مسائل، مختص مسائل علوم طبیعی نیست و امروزه در بسیاری از علوم انسانی متداول است. خلق نگرش های جدید و رسیدن به پویایی علمی و عملی ضمن اینکه نیازمند بهره­ گیری از روش­های نوین علمی است، به مکانیزم­های قوی تصمیم­ گیری نیز احتیاج دارد، ساز و­کارهایی که خود برخاسته از پژوهش­های هدفمند علمی و کارآمد باشد. در بسیاری از کشورهای عقب‌مانده، نه تنها تعامل مؤثر بین مطالعات علمی و مکانیزم­های تصمیم­ گیری وجود ندارد، بلکه بعضاً تصمیمات، مانع تحقیقات علمی یا گمراهی آن می­شود. این ضعف در کلیه ای سطوح و رده­های تصمیم ساز کشور وجود دارد و باعث تصمیم­ گیری­های شتابزده، تک سبب بینانه، فاقد پشتوانه کارشناسی و پژوهشی و گاهی متکی بر تأثیرگذاری آراء افراد و جناح­های ذی نفوذ اتخاذ می­گردد. به نظر می­رسد در کشور ما مقتضیات نظام تصمیم ­گیری در دوران جنگ و نابسامانی­ها، تدریجاً عاداتی را برای مدیران و تصمیم­ گیران به وجود آورده است که در شرایط حاضر که مقتضیات مذکور مرتفع گردیده است، مدیریت و نظام تصمیم‌گیری دست‌خوش این عادات هستند.

لذا فصلنامه مذکور که حاصل تلاش اساتید و دانشجویان که هم با اصول و روش شناسی علمی آشنا می‌باشند و هم کاستی­های نظام تصمیم­ گیری را در کشور به خوبی درک کردند، سعی کرده است قدمی ولو اندک در جهت تخفیف این مشکلات از یک سو و پژوهش‌محور شدن نظام تصمیم‌گیری در کشور بردارد. بدینوسیله  از همه اندیشمندان و صاحبان فکر دعوت بعمل می­آورم که مطالب و یادداشتهای علمی خود را به فصلنامه ارسال کرده تا با استفاده از تجربیات و دانش این عزیزان بر غنامندی این فصلنامه هر روز افزوده شود


نوت: شما میتوانید دستورالعمل های نگارش علمی و نسخه کامل فصل نامه کاتب را از آدرس های زیر دریافت نمایید.                  

دستورالعمل-نگارش-مقالات – فصل نامه کاتب شماره ششم 

فرم-ارزیابی و بررسی مقالات- فصل نامه کاتب شماره پنجم 

راهنمای نگارش مقالات طبی فصل نامه کاتب شماره چهارم 

نگارش-مقالات-علوم-انسانی فصل نامه کاتب شماره سوم 

نگارش-مقالات-کمی-اقتصاد

نگارش-اینجنیری & کمپیوتر

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments