20 Jul 2018

پیام ریاست دانشگاه

در عصر حاضر، تحصیلات عالی به‌عنوان ابزاری برای کسب دانش و آگاهی در راستای اعتلای علمی و فرهنگی جوامع شناخته می‌شود. رسالت یک دانشگاه در جامعه، تربیت نیروی انسانی برای ایجاد تحول و تحقق اهداف و آرمان‌های ملی آن کشور است. دانشگاه‌های کشور موظف به پرورش نیروی انسانی عالم، آگاه، متخصص و دارای تفکر آزاد برای ایجاد تحول در ابعاد مختلف جامعه به‌ منظور پیشرفت و تحقق اهداف ملی کشور اند. دانشگاه کاتب نیز با در نظر داشت رسالت ملی خویش،  برای پرورش نیروی متخصص و آگاه جهت رشد و توسعه‌ی ملی با قوت در تلاش است. تیم رهبری دانشگاه کاتب با تعیین زمان‌بندی پنج‌ساله در صدد کسب اعتبار در سطح کشور و منطقه برای این دانشگاه است؛ بنابراین، این دانشگاه، از طریق روش‌هایی همچون ارتقای ظرفیت استادان، توسعه‌ی همکاری با نهادهای اکادمیک ومراکز پژوهشی ملی و بین‌المللی، تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، توسعه‌ی‌ برنامه‌های ماستری در رشته‌های مختلف و ایجاد مقطع دکتری به دنبال دسترسی به اهداف استراتژیک خویش است.

توان‌مندی یک دانشگاه با درجه‌ی علمی و توانایی استادان آن رابطه‌ی مستقیم دارد؛ ازین‌رو، یکی از اولویت‌های دانشگاه کاتب ایجاد فرصت برای ارتقای ظرفیت و در نظر گرفتن سهولت بیش‌تر برای استادان است. به‌عنوان نمونه، ارایه‌ی فرصت‌های مطالعاتی و تلاش برای فراهم‌آوری زمینه‌ی تحصیلات دوره‌ی دکتری برای استادانی با درجه‌ی علمی ماستری از اقدامات این دانشگاه اند. در نظر است تا پنج سال آینده، 80% اعضای هیأت علمی دانشگاه موفق به دریافت مدرک دکتری (Ph.D.)  شوند. همچنین، دانشگاه کاتب با برگزاری ورکشاپ‌ها و سمینارهای گوناگون در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش برای ارتقای ظرفیت علمی و توسعه‌ی مهارت‌های استادان دانشگاه می‌کوشد. همچنین، برنامه‌هایی برای ارتقای رتبه‌ی علمی استادان نیز در نظر گرفته شده است.

یک نهاد علمی برای توسعه و کسب اعتبار ملی و بین‌المللی نیازمند ایجاد ارتباطات موثر با سایر نهادهای علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور است. این ارتباطات با امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف برقرار شده و نهادها با در نظر داشت منافع هردو طرف باهم همکاری کرده، باعث رشد و پیشرفت علمی همدیگر می‌شوند. با در نظر داشت این موضوع، دانشگاه کاتب در حال حاضر با چندین نهاد داخلی و خارجی تفاهم‌نامه‌های همکاری را امضا کرده‌است که در روند رشد و توسعه‌ی اکادمیک دانشگاه کاتب موثر بوده‌است. ازین‌رو، دانشگاه کاتب افزایش چشمگیر این روابط را در پلان استراتژیک پنج‌ساله‌ی خویش در نظر دارد.

همه‌ساله، از تمام دانشگاه‌های افغانستان تعداد قابل توجهی دانشجویان فارغ‌التحصیل شده،  به جست‌وجوی کار می‌پردازند؛ اما اغلب جوانان در رابطه به اشتغال دچار مشکل می‌شوند و تا مدتی مدید پس از فراغت قادر به کسب درامد نیستند. یکی از دلایل بروز این مشکل، تطابق‌نداشتن برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها با بازار کار است. مواد و کریکولم درسی دانشگاه‌ها با تقاضا و نیاز بازار کار تناسب کافی ندارد و دانشجو پس از فراغت قادر به حل مشکلات اقتصادی خود نیست. برای حل این معضل، دانشگاه کاتب فعالیت‌های زیادی انجام داده‌است و برنامه‌هایی نیز روی دست دارد؛ دانشگاه کاتب با ایجاد ارتباط با مراکز آموزشی، صنعتی و بازار کار و همچنین با بازنگری برنامه‌های علمی خویش، امکان تربیه‌ی نیروی متخصص متناسب با نیاز بازار کار را فراهم می‌کند. دانشگاه کاتب با ایجاد تطابق میان برنامه‌ی درسی، بازار کار و ایجاد زمینه‌ی انجام پژوهش‌های علمی و رشد مهارت‌های محصلان، در پی تربیه‌ی نیروی کارآفرین و خلاق است.

یکی از چالش‌های فراراه دانشجویان دوره‌ی لیسانس در افغانستان، ادامه‌ی تحصیل در دوره‌های ماستری و دکتری است. اغلب دانشگاه‌های موجود در کشور، ظرفیت علمی برای تدریس دوره‌ی  ماستری را ندارند؛ این باعث پایین ماندن سطح دانش در جامعه می‌شود. دانشگاه کاتب اکنون برنامه‌های ماستری در رشته‌های علوم انسانی را برگزار می‌کند و برای ایجاد دوره‌ی دکتری این رشته‌ها، برنامه‌هایی در پنج سال آینده  دارد.

علی احمد یوسفی – رئیس دانشگاه کاتب

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments