7 May 2018

درباره دانشگاه کاتب

دانشگاه فيض‌محمد كاتب که معتبرترین نهاد تحصیلات عالی در کشور معرفی شده‌است، مجوز رسمی فعالیت خویش را در تاريخ 18 حمل 1386 طی مراسم رسمی از سوی وزير تحصيلات عالی وقت دریافت کرد.

دانشگاه کاتب در تاريخ 23 حمل 1387 با حضور هيئت نظارت وزارت تحصيلات عالی نخستین آزمون كانكور را در رشته‌های حقوق، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی برگزار كرد. دراین آزمون، 250 داوطلب کامیاب و به دانشگاه کاتب راه یافتند. از آن سال تا کنون تعداد محصلان در حال افزایش است. در حال حاضر، به تعداد 3754 محصل در مقطع لیسانس و 463 محصل در مقطع ماستری در حال تحصیل اند. دانشگاه کاتب اکنون دارای دوازده رشته در مقطع لیسانس و شش رشته در مقطع ماستری است.

اهداف دانشگاه کاتب:

دانشگاه کاتب، در راستای تحقق مقاصد کلان و سیاست‏های علمی و آموزشی در کشور، اهداف زیر را دنبال می‏کند:

1. بهبود کیفیت تحصیلات عالی در دانشگاه؛

2. انتقال دانش با استفاده از تجربه‌ی جهانی؛

3. فراهم کردن زمینه‌ای برای تبادل تجربه‌های موفق و آگاهی علمی میان دانشگاه کاتب با پوهنتون­ها و مؤسسات تحصیلات عالی داخلی و خارجی در بخش‌های مورد علاقه و ذی‌ربط؛

4. پرورش و انکشاف استعدادهای فکری و عملی محصلان در فراگیری دانش به‌طور نظری و عملی و ارتقای مهارت‌های کاری و اندوخته‌های علمی آن‌ها به منظور مطالعه‌ی منابع کشور و خدمت‌گذاری بهتر و مؤثر برای مردم و جامعه؛

5. ابتکار و نوآوری در روند آموزشی و تحقیقی دانشگاه بر پایه‌ی مطالعات و اجرای تحقیقات علمی؛

سيستم آموزشی دانشگاه کاتب:

دانشگاه کاتب با بهره‌گيری از تجارب آموزشی موفق کشورهای توسعه‌یافته، سيستم آموزشی کریدیتی را در پيش گرفته که محصل‌محوری در سه بعد: الف) انتخاب درس و استاد، ب) فعال بودن در صنف و ج) متون درسی از خصوصيات بارز آن است.

الف) آزادی در انتخاب درس و استاد: در اخیر هر سمستر، به منظور ارزيابی کيفيت استادان، از محصلان نظرسنجی صورت می‌گيرد. چنان‌چه اگر استادی، رضایت‌مندی لازم را به‌دست نياورد، در دوره­های بعدی به تدريس دعوت نمی‌شود. درس‌های این دانشگاه به‌صورت نظام واحدی (Credit system) ارایه می‌شود که تعداد کریدیت‌های دوره‌ی لیسانس 140 – 144 است. انتخاب مقدار کریدیت‌های درس در سمستر در اختیار محصلان است.

ب) فعالیت در صنف: دراين سيستم، به محصلان نقش بيشتری در روند يادگيری داده می‌شود. در سیستم آموزشی دانشگاه کاتب، از هر محصل انتظار می‌رود که در جریان سمستر در صنف مشارکت فعال داشته باشد؛ به این معنی که هم پرسش‌گر و پی‌گیر باشد و هم خود به دنبال پاسخ‌ به مطالعه و در نهایت با استاد به بحث بپردازد. انجام تحقیقات صنفی برای اغلب درس‌ها جزو مکلفیت‌های اصلی دانشجویان به حساب می‌آید.

ج) متون درسی: متون درسی موجود از ميان بهترين و علمی‌ترين متون انتخاب می‌شوند و همچنین دانشگاه در حال حاضر انتشارات خودش را دارد و کتاب‌های درسی را نشر می‌کند. اين کتاب‌ها متناسب با شرايط اجتماعی و فرهنگی کشور و با رعايت استندردهای علمي تأليف و تدوين می‌شوند.

زبان‌های رسمی دانشگاه کاتب:

درس­ها در دانشگاه کاتب به دو زبان دری و انگلیسی ارایه می­شوند؛ محصلان در گزینش این‌دو زبان مختار اند و هرکدام را که خواستند، می‌توانند انتخاب کنند.

شعبه‌های دانشگاه کاتب

دانشگاه کاتب در حال حاضر دارای سه شعبه‌ی فعال در کابل است:

–  شعبه‌ی مرکزی: سرک دارالامان، کابل، افغانستان

–  شعبه‌ی برچی: چهارراهی حاجی نوروز، جاده‌ی شهید مزاری، کابل، افغانستان

–  شعبه‌ی ماستری: کوچه‌ی چهارم، کارته‌ی 3، کابل، افغانستان

بر علاوه، دانشگاه کاتب دارای مرکز تحقیقات علمی و کلینیک حقوقی نیز است. مرکز تحقیقات علمی و کلینیک حقوقی در مقابل شعبه‌ی مرکزی دانشگاه کاتب موقعیت دارد.

تعداد کانکورهای برگزاری شده در دانشگاه کاتب:

دانشگاه کاتب اولین کانکور خویش را به تاریخ 23 حمل 1387 و آخرین کانکور خویش را به تاریخ 17 ثور 1400 برگزار نمود. این دانشگاه تا اکنون 26 دور کانکور را در مقطع لیسانس در رشته‌های حقوق، روابط بین‌الملل، اقتصاد تجارتی، ادارۀ تجارت، جامعه‌شناسی، مدیریت آموزشی، کمپیوتر ساینس، انجنیری و طب معالجوی و در مقطع ماستری در رشته‌های حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم‌شناسی، روابط بین‌الملل، علوم اقتصادی، اقتصاد توسعه و جامعه‌شناسی برگزار نمود.

تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه:

نخستین گروه از محصلان دانشگاه کاتب، در سال 1390 از این دانشگاه فارغ شدند که تعداد آن‌ها 231 نفر بودند؛ از سال 1390 تا کنون به تعداد 4601 محصل از مقاطع لیسانس و ماستری از دانشگاه کاتب فارغ‌التحصیل شده است.

تعداد استادان دانشگاه:

دانشگاه کاتب دارای 282 استاد است. استادان دانشگاه کاتب حداقل دارای مدرک ماستری‌اند و تعداد قابل توجه آن‌ها دارای مدرک دکتری استند. همچنان تعداد قابل توجه از استادان این دانشگاه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که در دانشکده‌های مختلف مشغول تدریس و تحقیق استند.

 

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] درباره دانشگاه کاتب […]

trackback

[…] درباره دانشگاه کاتب […]

trackback

[…] درباره دانشگاه کاتب […]

trackback

[…] و چالش‌های آن در افغانستان” توسط مرکز تحقیقات طبی دانشگاه کاتب با همکاری دانشکده طب معالجوی دانشگاه کاتب از طریق […]

trackback

[…] درباره دانشگاه کاتب […]