6 May 2018

اقتصاد و مدیریت بازرگانی

الف) در باره رشته اقتصاد

نظر به اهمیت روز افزون علم اقتصاد در مواجهه و حل موضوعات افغانستان و جهان از قبیل رشد  و توسعه اقصادی ، اشتغال و بیکاری ، تورم ، رفاه اقتصادی ، بهره برداری مطلوب از منابع طبیعی و امکانات اقتصادی ، تجارت جهانی ، مشکلات محیط زیست و … تلاش می شود تا برخی از اساسی ترین مسائل اقتصادی به محصلین رشته اقتصاد تجارتی مقطع لیسانس تدریس شود . انتظار می رود تا محصلین علاوه بر شناخت موضوعات اقتصادی ، با روش های برخود  با مسائل و موضوعات اقتصادی آشنا شده و از توان تجزیه و تحلیل اولیه موضوعات اقتصادی متناسب با مقاطع تحصیلی برخوردار گردند.


رشته اقتصاد در پوهنتون کاتب

فقر، بیکاری،توسعه نیافتگی و عقب ماندگی اقتصادی دردی است که مردم افغانستان بیش از هر کشوری در جهان طعم تلخ آن را چشیده است . با توجه به کمیابی منابع و امکانات و نبود ظرفیت و سرمایه بشری لازم برای بهر برداری مناسب از منابع محدود موجود ، نیازمندی این کشور به سرمایه انسانی متخصص در رشته های علمی مانند اقتصاد و تجارت ، رشد و توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر و ازدیاد اشتغال بیش تر از بیش محسوس است.

توجه به این نیاز مبرم ، انگیزه اصلی تأسیس فاکولته اقتصاد دانشگاه کاتب است. راه اندازی رشته اقتصاد تجاری (Business Economics) و اداره و تجارت (BUSINESS ADMINISTRATION) مقطع لیسانس درمرحله اول شکل گیری این فاکولته و سپس برگزاری رشته علوم اقتصادی و اقتصاد توسعه در مقطع ماستری در راستای پاسخگویی به نیاز شدید نهاد ها ، مؤسسات، بانک ها و تصدی ها، سکتور خصوصی و دولتی  به کارشناسان و اقتصاد دانان ماهر ، ورزیده و تحصیل کرده می باشد.


رشته اقتصاد تجارتی

اقتصاد تجارتی به گونه ای طرح بندی شده است که محصلین علاوه بر فراگیری موضوعات اصلی افتصاد متعارف مانند اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، پول و بانکداری، تجارت و مالیه بین الملل ، اقتصاد سنجی، ارزیابی طرح های اقتصادی، اقتصاد مالی، بیمه، سافت ویر های اقتصادی (Eviews, STATA and SPSS)، با مبانی مدیریت سازمان ، مدیریت تولید، مدیریت پروژه ، مدیریت مالی، تجارت الکترونیک ، اصول محاسبه ، محاسبه شرکت ها و محاسبه صنعتی آشنا خواهد شد.


اهداف دوره

  1. تربیت کارشناسان و نیروی فنی و متخصص برای پاسخگویی به ناز های بازار ، نهادها ، مؤسسات، بانکها و … در سکتور های دولتی و خصوصی.
  2. آماده سازی محصلان برای ادامه تحصیل و ورود به مقاطع بالاترتحصیلات (ماستری و دکترا) در رشته های علوم اقتصادی و مدیریتی.
  3. انتظار می رود فارغ التحصیلان این دوره بتوانند با بهره گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکالت پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده و راه حل ها و سیاست های مؤثر و متناسب را ارائه و در تنظیم سیاست های اقتصادی مشارکت نمایند.

 ب) رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی (BBA) از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمان یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوب برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک شرکت اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها  دارد. دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است وهدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، مؤسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه تجارت با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح لیسانس می باشد.


هدف رشته

فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان ، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم گیری دارند، قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی ، امور دفتری مانند: تدارکات، منابع بشری، امور مالی ، بازاریابی  مشغول به کار شوند.


توانمندی­های فارغ التحصیل

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ از اهمیت زیادی  برخوردار است، مشغول بکار شوند.


آینده شغلی

فارغ التحصلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار ، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش ، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحد های بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.


 

نظام تعلیمی

نظام درسی دانشگاه کاتب بر اساس سیستم کردیت است.

مطابق لایحه سیستم کریدیت وزارت تحصیلات عالی کشور برای تکمیل نمودن موفقانه این دوره محصلین باید 140کردیدت را تکمیل نمایند.

کریدیت واحد درسی است که بر اساس آن کریکولم دورۀ تحصیلی با تفکیک سمستر ه و نیز سهم هر مضمون در نصاب مذکور تعیین می شود . یک کریدت 16 ساعت درسی و یا معدل آن در یک سمستر می باشد. دورۀ لیسانس رشته اقتصادی تجارتی شامل مضامین عمومی ، مضامین اساسی،مضامین اختصاصی، اختیاری و مونوگراف است. مضامین عمومی و اساسی که آموزش آنها برای ورود به اصل رشته ضروری می باشد و تهداب معلومات اختصاصی  را تشکیل می دهد به ترتیب 16کریدت ارائه شده است . به مضامین تخصصی که ضرورت حتمی و غیر قابل تعویض رشته تخصصی را می سازد 72 کریدت ، اختصاص دارد. هم چنین محصلین باید از میان مضالمین اختیاری به تعداد7 کریدت بگذرانندو 6 کریدیت به تحقیق و مونوگراف محصلین مربوط می شود.


خلاصه کریدیت­ها

شماره مضامین تعداد کریدت فیصدی
1 مضامین عمومی 16 کریدت 11.42 %
2 مضامین اساسی 39 کریدت 27.85 %
3 مضامین اختصاصی 72 کریدت 51.42 %
4 مضامین اختیاری 7 کریدت 5 %
5 مونوگراف 6 کریدت 4.28 %

 

 


 

فیس و هزینه های تحصیلی

فیس شعبه مرکزی سال 1398 هـ‌ ش

شماره دانشکده فیس ثابت نرخ هر واحد درسی تعداد واحد درسی اصل فیس تخفیف در نظر گرفته شده مبلغ تخفیف مبلغ قابل پرداخت برای یک سمتسر مبلغ قابل پرداخت برای یک سال
1 اقتصاد و مدیریت بازرگانی AFN 12,000 AFN 850 18 AFN 27,300 20% AFN 5,460 AFN 21,840 43,680

 

 


` فیس شعبه برچی سال 1398 هـ‌ ش

  دانشکده فیس ثابت نرخ هر واحد درسی تعداد واحد درسی اصل فیس تخفیف در نظر گرفته شده مبلغ تخفیف مبلغ قابل پرداخت برای یک سمستر مبلغ قابل پرداخت برای یک سال
1 اقتصادو مدیریت بازگانی AFN 12,000 AFN 850 18 AFN 27,300 45% AFN 12,285 AFN 15,015 AFN 30,030

 

 


امتیازات تحصیلی

نفر برتر کانکور و اول نمره هر سال تحصیلی 80 فیصد تخفیف
نفر دوم کانکور و دوم نمره هر سال تحصیلی 60 فیصد تخفیف
نفر سوم کانکور و سوم نمره هر سال تحصیلی 40 فیصد تخفیف
محصلانی که بیش از یک نفر از اعضای خانواده شان درحال تحصیل باشند 10 فیصد تخفیف

 

 

 

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :

چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments