30 Mar 2021

تحقیق مشترک بین پوهنتون علوم طبی کابل و پوهنتون کاتب به نشر رسید.

دستآورد دیگر از دانشگاه کاتب!

مقاله‌ی علمی و پژوهشی ارزشمند مشترک دکتر شریفه حقجو، دکتر سید حمید موسوی و دکتر شهره قادری تحت عنوان

“Complete laceration of motor branches of facial nerve and its successful repair: a case report from Afghanistan”

در ژورنال ISI و معتبر “International Journal of Surgery Case Reports” به نشر رسید.

چکیده‌ی مقاله:

مقدمه:

آسیب‌های عصبی صورت (عصب جمجمه هفتم) باعث بروز مشکلات عملکردی، زیبایی شناختی و روانی می‌شود. دومین علت شایع فلج عصب صورت، ضربه می‌باشد.

ارایه‌ی موارد:

یک کاریگر 21 ساله‌ی سالم پس از تصادف رانندگی، ا فلج کامل تمام عضلان سمت چپ صورتش، به اتاق عاجل آورده شد. او را به اتاق عمل منتقل کردند. پس از تعیین آناتویک عصب، روش انتها به انتها انجام شد و پس از نه ماه پیگیری چهره‌اش به طور کامل درمان شد.

بحث:

آسیب‌ عصبی صورت آسب دیده معمولا با شکستگی استخوان گیجگاهی (تا 70 درصد) همراه است اما در برخی موارد عصب صورت بدون شکستگی آسبت می‌بیند و آسیب‌های عصب صورت به دلیل پارگی می‌تواند رخ دهد. مدیریت عصب صورت آسیب دیده به علت آن بستگی دارد. سه  گزینه‌ی اصلی برای درمان آن و جود دارد. همپوشانی مستقیم از انتها به انتها، همپوشانی با پیوند همزن و انتقال عصب. اکتشاف جراحی در بیمارانی که بیش از 90 درصد از یافته‌های الکتروفیزیولوژیک با فلج عصب صورت و عصب و عصب کشی کامل و فوری داده شده است.

اختتامیه:

مدیریت فلج عصب صورت آسیب‌زا با توجه به عملکرد در کشورهای کم منابع چالش برانگیز است. در این حالت ترمیم زودرس عصب صورت سودمند است و در آسیب کامل فوری عصب صورت حتی بدون دسترسی به نورونوگرافی یا الکترومیوگرافی برای تخمین شدن آسیب، پیش آگهی خوبی تا عالی است.

علاقه‌مندان می‌‌توانند این مقاله از اینجا دریافت نمایند.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed