8 Sep 2019

دانشکده اقتصاد دانشگاه کاتب به مناسبت روز جهانی باسوادی سمیناری تحت عنوان «روز جهانی باسوادی، تحقق هدف چهارم اهداف توسعه پایدار(SDGs): آموزش باکیفیت» برگزار نمود.

 در این سمینار که با حضور ریاست محترم دانشکده اقتصاد، آمریت اقتصاد تجارتی، آمریت دپارتمنت BBA و اساتید محترم و استقبال دانشجویان همراه شد. استاد محمدمهدی شفایی تحلیل خود در ارتباط با روز جهانی باسوادی را ارائه دادند. ایشان اشاره کردند که 8 سپتامبر یا 17 سنبله هر سال از روز جهانی باسوادی گرامیداشتی در سراسر دنیا صورت می گیرد و هر ساله شعاری انتخاب می شود که شعار امسال روز جهانی باسوادی، «سواد و چندزبانی» می¬باشد.
ایشان با اشاره به تفاوت های زبانی در بسیاری از کشورها، احترام به زبان¬های مختلف و حفظ زبان مادری و بومی انسان ها در کشورهای مختلف را یادآور شدند.
در ادامه ایشان با تحلیل وضعیت سواد در سراسر جهان اشاره کردند که در حدود 258 میلیون محروم از مکتب رفتن هستند که عمده آن در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا از جمله افغانستان می باشد. در افغانستان نیز در حدود 3.7 میلیون نفر محروم از مکتب می¬باشند.
همچنین در اخیر صحبت های خود به وضعیت سواد در افغانستان، تعداد مکاتب، دانش¬آموزان و معلمان اشاره نمودند و بیان کردند که در دو دهه گذشته وضعیت سواد رو به رشد بوده است اما این روند کافی نیست و بایست اقدامات جدی تری صورت گیرد.
در ادامه برنامه آقای نجیب الله اعتمادی کارشناس و آمر دفتر معینیت سوادآموزی وزارت معارف با اشاره به برگزاری این سمینار و تقدیر و تشکر از دانشگاه کاتب به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در SDG4 یاد کردند و بیان داشتند که نهادهای سکتور خصوصی می توانند به عنوان نهادهای همکار در رابطه با سوادآموزی همکاری های مشترک داشته باشند.
ایشان اشاره کردند که متاسفانه یک سروی ملی در سراسر افغانستان در ارتباط با سواد وجود ندارد و ما تلاش داریم با همکاران بین المللی اولین سروی ملی را انجام دهیم و در این راستا دانشگاه کاتب می¬تواند نهاد همکار ما باشد.
ایشان با اشاره به وجود 10 میلیون بی سواد و با وجود بودجه کم بخش سوادآموزی، چالش های جدی در سوادآموزی داریم ولی با این وجود در بخش های مختلف قانون¬گذاری، جندر، مدیریت در سطح کشورهای جنوب آسیا و کشورهای آفریقایی در ارتباط با سوادآموزی پیشتاز هستیم.
در پایان برنامه از اساتید بزرگوار از سوی آمریت اقتصاد تجارتی جناب استاد محمدی، تقدیر و سپاسگزاری صورت گرفت و به ایشان تقدیرنامه اهدا شد.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed