22 Apr 2021

دانشگاه کاتب معتبرترین دانشگاه افغانستان در اولین تلاش خود توانست وارد رده بندی جهانی تایمز (THE) گردد.

سیستم جهانی رده‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی عالی تایمز (Times Higher Education Ranking)، یکی از مشهورترین سیستم‌های رده‌بندی جهانی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های تحصیلات عالی است که توسط نهاد بین‌المللی تحصیلات عالی تایمز (THE) بر اساس فعالیت‌های تأثیرگذار دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی در چهار محور آموزش، تحقیق، انتقال دانش و وجه بین‌المللی صورت می‌گیرد.دانشگاه کاتب به‌عنوان یک نهاد معتبر علمی با ارایه کیفیت برتر آموزشی و پژوهشی در سطح کشور، در راستای نیل به چشم انداز خویش “تبدیل شدن به دانشگاه معتبر در سطح منطقه” در اولین حضور خود وارد این سیستم رده‌بندی جهانی شد و حالا درمیان دانشگاه های تاثیر گذار جهان قرار گرفته است. در این راستا، دانشگاه کاتب با استفاده از کادر علمی متخصص، همکاری با نهادهای علمی ملی و بین‌المللی، به‌کارگیری تکنالوژی مدرن و فراهم‌سازی فضای مناسب پژوهشی گام برداشته وارد این رده‌بندی جهانی شده است.
سیستم رده‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی عالی تایمز (THE) برای انتخاب برترین دانشگاه‌های جهان 13 فکتور مهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است که مورد تایید محصلان، استادان، دانشگاه‌ها و دولت‌ها قرار گرفته است. این 13 فکتور که به اصطلاح به شاخص‌های عملکرد (Performance Indicator) معروف است در پنج گروه به شرح زیر قرار گرفته است:
1. تدریس (محیط آموزش)
2. تحقیق (حجم تحقیقات، دستآوردها و اعتبار سنجی)
3. استنادها (تأثیر تحقیق)
4. درآمد صنعتی (نوآوری)
5. وجه بین‌المللی (نیروی انسانی، محصلان و تحقیق)
دانشگاه کاتب با در نظر گرفتن چهار هدف توسعه‌ی پایدار (هدف اول: محو فقر، هدف سوم: صحت و زندگی سالم، هدف چهارم: آموزش با کیفیت و هدف هفدهم: مشارکت برای اهداف) وارد این سیستم رده‌بندی جهانی گردید.
در حوزه‌ی تطبیق هدف اول: محو فقر، 591 دانشگاه جهان اشتراک نموده و دانشگاه کاتب در میان 101 – 200 دانشگاه تأثیرگذار جهان در این حوزه قرار گرفته است.

دانشگاه کاتب از طریق تربیه نیروی انسانی، فراهم نمودن بورسیه های تحصیلی و تخفیف های ویژه، راه اندازی راه اندازی شعبه برچی دانشگاه در یکی از فقیرترین و نیازمندترین مناطق شهر کابل، فراهم سازی فرصت های کاری مستقیم و غیر مستقیم برای صدها نفر در کشور، حمایت از راه اندازی کسب و کار نقش موثری را در جهت کاهش فقر و انکشاف جامعه داشته است و در رتبه بندی تاثیر گذاری تایمز در جمع 101-200 دانشگاه تاثیر گذار جهان در راستای محو فقر (No-poverty) قرار گرفته است.


در حوزه‌ی تطبیق هدف سوم: صحت و زندگی سالم، 871 دانشگاه جهان اشتراک نموده و دانشگاه کاتب در میان 401 – 600 دانشگاه تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.

دانشگاه کاتب، با داشتن عنوان معتبرترین دانشگاه افغانستان، شفاخانه معالجوی مجهز دارای پرسونل مسلکی، امکانات آموزشی معیاری، مراکز تحقیقاتی طبی و نشر بیش از 50 مقاله طبی در ژورنال های معتبر بین المللی (ISI)، ارائه خدمات آموزشی و درمانی معیاری، ارتقای سطح آگاهی جامعه و تربیه صدها داکتر طب، نقش موثری را در تحقق هدف سوم (SDG-3) توسعه پایدار داشته است و در رتبه بندی تاثیر گذاری تایمز در جمع 401-600 دانشگاه تاثیر گذار جهان در راستای ارتقای صحت و سلامتی (Good Health and Well-being) قرار گرفته است.

در حوزه‌ی تطبیق هدف چهارم: آموزش با کیفیت، 966 دانشگاه جهان اشتراک نموده و دانشگاه کاتب در میان 301 – 400 دانشگاه تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.

دانشگاه کاتب، با کسب عنوان معتبرترین دانشگاه افغانستان از سوی ریاست تضمین کیفیت وزارت تحصیلات عالی و برخورداری از نیروی انسانی متخصص، امکانات آموزشی مدرن، استفاده از جدیدترین تکنولوژی، اجرای فعالیت های تحقیقی موثر و نشر بیش از 70 مقاله علمی در ژورنال های معتبر بین المللی (ISI)، برگزاری کورس های تقویتی و آموزش معلمان در مناطق محروم و تربیه هزاران فرد مسلکی در رشته های مختلف، نقش موثری را در تحقق هدف چهارم (SDG-4) توسعه پایدار داشته است و در رتبه بندی تاثیر گذاری تایمز در جمع 301-400 دانشگاه تاثیر جهان در ارائه آموزش با کیفیت (Quality Education) قرار گرفته است.و در حوزه‌ی تطبیق هدف هفدهم: مشارکت برای اهداف، 1154 دانشگاه اشتراک نموده و دانشگاه کاتب در میان 601 – 800 دانشگاه برتر تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.

دانشگاه کاتب، با برخورداری از عنوان معتبر ترین دانشگاه افغانستان، راه اندازی شبکه راه حل های توسعه پایدار افغانستان (SDSN) و داشتن رهبری این شبکه، همکاری با نهادهای بین المللی چون USAID، FHI360، دانشگاه های جورج میسون، استرد فورد، برتش کولمبیا و همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی مانند AREU، وزارت اقتصاد، وزارت تجارت، پوهنتون کابل، پوهنتون پل تخنیک، پوهنتون دفاعی مارشال فهیم، شفاخانه ها و مراکز آموزشی مختلف نقش موثری در راستای تحقق هدف هفدهم (SDG-17) توسعه پایدار داشته است و در رتبه بندی تاثیر گذاری تایمز در جمع 601-800 دانشگاه تاثیر گذار جهان در راستای همکاری جهت تحقق اهداف توسعه پدار (partnership for the goals) قرار گرفته است.

دانشگاه کاتب با داشتن اعتبار آکادمیک ملی، اینبار در میان 601 – 800 دانشگاه تأثیر گذار جهان قرار گرفته است و این دانشگاه کسب این دستآورد بزرگ را مدیون زحمات و تلاش‌های استادان و کارمندان خویش می‌باشد.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed