17 Oct 2019

سمینار علمی به مناسبت روز جهانی محو فقر برگزار شد.

دانشکده اقتصاد دانشگاه کاتب سمینار علمی پیرامون مسئله فقر؛ راهکارها و چالش‌های مبارزه با آن در افغانستان و سایر کشورها به مناسبت گرامیداشت از روز جهانی محو فقر برگزار نمود.
در این جلسه که با استقبال دانشجویان همراه شد، در ابتدا استاد محمدی آمر دپارتمنت اقتصاد به بررسی وضعیت فقر در جهان پرداختند، ایشان با اشاره به تعداد فقرا در مناطق مختلف دنیا، وضعیت فقرا در کشورهای مختلف را بررسی کردند.

در ادامه برنامه جناب آقای نبی سروش رئیس عمومی طرح و توحید وزارت اقتصاد در ارتباط با اقتصاد افغانستان و وضعیت فقر توضیحاتی را ارائه نمودند. ایشان با توجه به چالش های وضعیت فعلی افغانستان که شامل ناامنی و بی ثباتی، رشد بالای جمعیت، نبود پلان استراتژیک بلندمدت، کاهش سریع کمک های جهانی، سهم کم زنان در فعالیت های اقتصادی، محاط به خشکی بودن افغانستان و عودت مهاجرین و بیجاشدگان اشاره کردند که راهکارهای عملی که دولت کار می کند عبارت است از: تزانزیت و وصل شدن افغانستان به کشورهای مختلف، کار بر روی اهداف انکشاف پایدار به عنوان پلان استراتژیک و تطبیق برنامه های ملی، تمرکز بر رشد زراعت و تشبثات کوچک، برنامه میثاق شهروندی، توانمندسازی زنان، تطبیق افغانستان مولد و تعویض واردات از مهم ترین برنامه های دولت و وزارت اقتصاد برای مبارزه با فقر دانستند.
در ادامه برنامه استاد محمدمهدی شفایی در ارتباط با اقتصاد آزمایشگاهی، دو نمونه از کارهای عملی انجام شده را به نمایش گذاشتند که تفاوت سطح فقرا و ثروتمندان بخش های مختلف زندگی انسان ها را دربرمی گیرد.
ایشان همچنین با توجه به گزارش تحلیلی «شاخص فقر چندبعدی» که اداره مرکزی احصائیه منتشر کرده اند، عمده ترین مسائل پیش روی را رشد سریع جمعیت و عدم توانمندسازی و آموزش نیروی کار متخصص دانستند.
در ادامه برنامه استاد محمدداود محمدی با اشاره به برندگان نوبل اقتصاد آقای آبجهیت بنرجی و خانم استر دوفلو به نکات کاربردی از کارهای اقتصاد آزمایشگاهی ایشان اشاره کردند و راهکارهای کاربردی جهت مبارزه با فقر براساس کارهای برندگان نوبل اقتصاد را ارائه دادند.
در اخیر برنامه از جناب آقای محمدنبی سروش و دیگر ارائه دهندگان این برنامه تقدیر و سپاسگزاری صورت گرفت.

  

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed