25 Mar 2019

سمینار علمی DKA ( Diabetic Ketoacidosis )  در سالن اجتماعات شعبه برچی و شعبه ماستری؛ توسط مدیریت مراکز تحقیقاتی  با همکاری دانشکده طب معالجوی و شفاخانه کاتب برگزار گردید.

سمینار علمی DKA ( Diabetic Ketoacidosis )  در تاریخ 20 و 27 جوزا 98 در سالن اجتماعات شعبه برچی و شعبه ماستری دانشگاه کاتب؛ توسط مدیریت مرکز تحقیقاتی  با همکاری دانشکده طب معالجوی و شفاخانه کاتب برگزار گردید. استاد احمد علی افضلی استاد دانشکده طب و داکتر موظف در شفاخانه کاتب مدرس این سمینار دو روزه در شعبه برچی و شعبه مرکزی بودند. سمینار مذکور به هدف بالا بردن سطح معلوماتی دانشجویان در مورد بیماری های دیابتیک بود که در این سمینار تعداد زیادی از دانشجویان در دو شعبه اشتراک ورزیده بودند.

کتواسیدوز دیابتی (DKA) نوعی اسید موجود در خون شماست. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که قند خون شما بیش از حد طولانی باشد. این می تواند تهدید کننده زندگی باشد ، اما برای تبدیل شدن به این مسئله معمولاً ساعت های زیادی طول می کشد. شما می توانید آن را درمان کنید و از بروز آن نیز جلوگیری کنید. هنگامی اتفاق می افتد که سطح قند خون بسیار بالا باشد و انسولین نیز پایین باشد. بدن ما برای استفاده از گلوکز موجود در خون به انسولین احتیاج دارد. در DKA ، گلوکز نمی تواند وارد سلول شود ، بنابراین ایجاد می شود ، و در نتیجه قند خون بالا می شود. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که بدن شما قادر به تولید انسولین کافی نیست، بدون انسولین کافی ، بدن شما شروع به تجزیه چربی به عنوان سوخت می کند. این فرآیند باعث ایجاد اسیدها در جریان خون به نام کتون می شود و در صورت عدم درمان منجر به ketoacidosis دیابتی می شود. ابتدا این سمینار با تلاوت چند از کلام الله مجید آغاز گردید، سپس سرود ملی کشور پخش گردید و برنامه با حضور استاد افضلی روی استیج آغاز شد. در نخست آقای افضلی در مورد اینکه آیا کسی در مورد این بیمارها و عواقب و اثرات این بیماری ها معلومات دارند یا خیر سخنان شان را آغاز کردند، تعدادی از حاضرین معلومات مختصری که در مورد این بیماری ها داشتند را بیان کردند، سپس استاد افضلی بیان کردند که متاسفانه سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری ها بسیار کم می باشد و در بسا موارد هیچ توجهی در این مورد صورت نمی گیرد. سپس ایشان در مورد بیماری های دیابتیک و انواع این بیماری ها و اثرات خطرناک این بیماری ها به طور مفصل ایراد سخن کردند، ایشان در مورد اینکه چطور یک فرد ممکن است به این بیماری مبتلا شود، و شخصی که به این بیماری مبتلا می شود باید برای اینکه بیماری اش پیشرفت نکند چه کارهایی را انجام بدهد تا بیماری اش مداوا گردد صحبت کردند، در ادامه برنامه اشتراک کننده گان سوالاتی را مطرح کردند که استاد افضلی به این سوالات پاسخ ارائه کردند و برنامه نیز به پایان رسید.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed