16 Jan 2019

فعالیت های دفتر

تضمین کیفیت ارزیابی خودی:

خلاصه ی گزارش ارزیابی خودی سال 1397:

  1. پوهنتون کاتب، جهت بهبود معیارهای تضمین کیفیت و پیشنهادات ریاست ارتقای کیفیت و اعتبار دهی وزارت تحصیلات عالی پلان عملیاتی خود را تهیه نمود و مطابق آن کار روی معیارهای مذکور شروع گردید. با در نظر داشت توصیه های ریاست ارتقای کیفیت و اعتبار دهی و مطابق پلان عملیاتی پوهنتون، پلان استراتیژیک پوهنتون و پوهنحی ها اصلاح گردیده است. ارزیابی از تطبیق پلان های عملیاتی پوهنحی ها و دیپارتمنت ها توسط اداره پلان گزاری استراتیژیک و موثریت بصورت 6 ماهه و سالانه انجام می شود. سهمگیری استادان، محصلان و کارمندان پوهنتون در جهت انکشاف جامعه از طریق تربیه نیروی مسلکی لیسانس و ماستری، برگزاری سیمینارها، ورکشاپ های آموزشی و آگاهی دهی، چاپ و نشر مقالات علمی- پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی، اجرای پروژه های تحقیقی با موضوعات مرتبط به جامعه، ارائه خدمات صحی و معالجوی از طریق شفاخانه معالجوی کاتب، ایجاد بانک خون مجازی تحت نام هوپ و غیره افزایش یافته است.
  2. پروسه های نظارت سالانه و بازنگری دوره ای برنامه ها مطابق رهنمود جدید وزارت تحصیلات عالی تکمیل شده است. امکانات و فعالیت های تحقیق در سطح پوهنتون افزایش یافته و برنامه های مشخصی برای ارتقای ظرفیت های علمی- تحقیقی استادان و ارتقای مهارت های مسلکی کارمندان اجرا شده است. آمریت انکشاف مسلکی، برنامه های مشخصی را در زمینه انکشاف مسلکی استادان و کارمندان روی دست گرفته است. به آموزش الکترونیک و استفاده از تکنالوژی در امور آموزش توجه ویژه ای صورت گرفته است. مدیریت روابط بین الملل و واحد توسعه ارتباطات استراتیژیک (SCDU) پوهنتون ایجاد گردید و پوهنتون با تعداد زیادی از موسسات داخلی و خارجی تفاهم نامه و قرارداد همکاری امضا نموده است و از تمام این تفاهم نامه ها استفاده موثر نموده است. پوهنتون برای ارتقای سویه تحصیلی استادان و کارمندان برنامه هایی را روی دست گرفته است. پوهنتون کاتب به منظور برقراری انصاف و عدالت، پالیسی انصاف و عدالت را با دریافت نظریات استادان، کارمندان و محصلان تهیه نموده و تطبیق می نماید. پوهنتون پالیسی آزادی های اکادمیک را تهیه نموده و آن را تطبیق می نماید. فعالیت تمام کمیته های دیپارتمنت ها، پوهنحی ها و پوهنتون با پیگیری و راهنمایی دوامدار مسئولین بهبود یافته است.
  3. پوهنحی ها و دیپارتمنت های مربوطه با توجه به فعالیت های انجام شده و اسناد و شواهد موجود، گزارش ارزیابی خودی شان را تکمیل نمودند و به کمیته تضمین کیفیت پوهنتون فرستادند، کمیته تضمین کیفیت پوهنتون با همکاری آمریت تضمین کیفیت و با توجه به اقدامات انجام شده، گزارش های ارزیابی خودی پوهنحی ها این گزارش ارزیابی خودی را تهیه نموده است و به ریاست ارتقای کیفیت و اعتباردهی وزارت تحصیلات عالی فرستاده است.

خلاصه ی گزارش ارزیابی خودی پوهنتون کاتب سال 1397

بازنگری دوره ای برنامه های علمی:

بازنگری دوره ای برنامه های علمی یکی از پروسه های مهم ارتقای کیفیت در پوهنتون ها می باشد و یک فرصت به منظور بروز رسانی برنامه های علمی، تامین و ارتقای کیفیت در پروسه آموزش، بهبود مهارت و ظرفیت استادان و کارمندان، بروز سازی روش های آموزشی و غیره می باشد. مطابق پالیسی و طرزالعمل بازنگری برنامه های علمی مورد تائید وزارت، تمامی برنامه های علمی باید هر 5 سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرند.

پوهنتون کاتب مطابق پالیسی وزارت تحصیلات عالی، در سال 1397 برنامه بازنگری دوره ای برنامه های علمی را در دیپارتمنت های حقوق، طب، کمپیوتر ساینس و اقتصاد تجارتی براساس طرزالعمل بازنگری برنامه های علمی وزارت با دریافت نظریات محصلان، استادان، فارغان و کارفرمایان، موفقانه انجام داد و از نتایج آن در جهت بهبود فعالیت ها و برنامه های بعدی پوهنتون استفاده می شود.

نظارت سالانه برنامه ها:

به منظور افزایش موثریت و حصول اطمنان از تطبیق برنامه ها، پوهنتون کاتب برنامه نظارت سالانه را در تمام دیپارتمنت ها در مطابقت با طرزالعمل تهیه شده از جانب وزارت انجام داد و گزارش به وزارت تحصیلات عالی ارسال شده است. بخشی از یافته های نظارت سالانه و فعالیت های موثر سال گذشته قرار ذیل می باشد:

  1. برگزاری اولین کنگره بین المللی طبی کاتب
  2. راه اندازی مراکز تحقیقات علوم طبی، علوم اقتصادی، علوم کمپیوتر و انجنیری و حقوق و علوم سیاسی.
  3. راه اندازی کلینیک حقوقی
  4. راه اندازی شفاخانه کادری کاتب
  5. اجرای (5) پروژه تحقیقی راجع به موضوعات اقتصادی، حقوقی، سیاسی افغانستان و منطقه توسط استادان و محصلان پوهنتون.
  6. چاپ و نشر کتاب ( 6 ) عنوان کتاب درسی و غیر درسی توسط انتشارات پوهنتون.
  7. چاپ 4 شماره از فصلنامه علمی-پژوهشی کاتب با بیش از 20 مقاله علمی در بخش های طبی، علوم اقتصادی، حقوق، علوم سیاسی.
  8. نشر ( 195 ) پایان نامه دوره لیسانس و ( 65 ) پایان نامه ماستری.
  9. نشر مقالات بین المللی: نشر 4 مقاله ISI در مجلات معتبر بین المللی با affiliation دانشگاه کاتب.
  10. سیمینارها: برگزاری بیش از (30) سیمینار علمی با بررسی موضوعات مهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و صحی افغانستان.
  11. سیمینارهای دانشجویی: پوهنحی های مختلف پوهنتون کاتب به کمک مدیریت تحقیقات، توانسته است در سال 1397 به تعداد (5) سیمینار دانشجویی را در رشته های مختلف برگزار نماید.
  12. برگزاری مسابقات ملی و بین المللی: دانشگاه کاتب توانست که دومین دور از مسابقات برنامه نویسی ACM را در سطح ملی و منطقه ای برگزار نماید. این مسابقات در بخش منطقه ای به تاریخ 15 نوامبر 2018 با اشتراک 40 تیم از داخل و خارج کشور برگزار گردید.
  13. بروز سازی کریکولم ها: کمیته های انکشاف کریکولم دیپارتمنت های مختلف دانشگاه کاتب بصورت منظم به فعالیت های خویش ادامه دادند و در مشوره با استادان، کارفرمایان، محصلان و فارغان و مطالعه کریکولم های کشورهای منطقه و جهان در مطابقت با نیازهای افغانستان کریکولم های رشته های اقتصاد تجارتی، حقوق، کمپیوتر ساینس، طب و ماستری حقوق جزا و جرم شناسی  را بروز رسانی نمودند و جهت تایئد به وزارت ارسال شده است.
  14. افزایش و بهبود خدمات و حمایه محصلان: دانشگاه کاتب در جریان سال 97 خدمات و فعالیت های موثری را برای محصلان فراهم نموده است به شمول ترغیب و تشویق محصلان برای تحقیق روی موضوعات تجارتی و اقتصادی افغانستان، چاپ و نشر ماهنامه نخبگان کاتب، فراهم زمینه استخدام فارغین در دفاتر دولتی و شرکت های خصوصی، معرفی محصلان به دوره های کارآموزی، سیر علمی دانشجویان به پارک صنعتی و محلات تاریخی و تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی در بخش های تنیس روی میز، فوتسال، کرکت، شطرنج، برگزاری سمینارهای آگاهی دهی بورسیه فولبرایت، تساوی جندر، آشنایی با بازار فارکس، تجارت انلاین و گفتمان محیط زیستی (آب، انرژی و آلودگی محیط زیست)، برگزاری ورکشاپهای آموزشی برای محصلان از جمله ورکشاپ رهبریت (لیدرشیپ)، روش تحقیق، آموزش مناظره، رهبری جوانان برای آموزش در افغانستان، دوره تخصصی مربی کودکستان و آموزش شبیه سازی ملل متحد.
  15. بهبود کیفیت تدریس: دانشگاه کاتب در جریان سال 97 فعالیت های موثری را در جهت بهبود کیفیت تدریس انجام داده است به شمول توسعه فعالیت های مرکز انکشاف مسلکی، نیاز سنجی از بخش ها، تهیه و تطبیق پلان عملیاتی انکشاف مسلکی، برگزاری سیمینارها، ورکشاپ های روش های نوین تدریس به شمول OBE و SCL برای استادان دانشکده ها و دیپارتمنت های مختلف، برگزاری و تدویر جلسات اساتید برای بهبود و ارتقای کیفیت تدریس در تمام دانشکده ها.
  16. افزایش منابع اطلاعاتی و کتابخانه ای: خریداری 777 جلد کتب درسی رشته های مختلف به زبان انگلیسی های دری و انگلیسی، جمع آوری بیش از 110 هزار کتاب سافت در رشته های مختلف و خریداری چوکی، میز و سایر وسایل مورد نیاز برای کتابخانه و آی تی.
  17. امکانات و خدمات: دانشگاه کاتب یک ساختمان جدیدی را با بیش از 30 اتاق در شروع سال 97 به کرایه گرفت و بخشی از آن را به مرکز تحقیقات، آموزش های کاربردی و صنوف درسی اختصاص داده است.
  18. افزایش اطلاع رسانی: ایجاد صفحات اجتماعی دانشکده های مختلف در شبکه اجتماعی فیسبوک و ایجاد سایت های جدید دانشگاه و دانشکده ها
  19. افزایش منابع بشری: در سال 1397 پوهنتون کاتب به تعداد مجموعی (9) کارمند اداری، (32) نفر در بخش شفاخانه، (10) نفر گارد، (2) نفر کارکن خدماتی، (3) نفر استاد کادر، (67) نفر استاد مدعو را جذب نموده است.
  20. تهیه و بازنگری پالیسی ها، طرزالعمل ها و لوایح: پوهنتون کاتب در سال 1397، پالیسی آزادی های اکادمیک، انصاف و عدالت و مبارزه با حوادث اضطراری را با دریافت نظریات استادان، کارمندان و محصلان تهیه نموده و تطبیق می نماید.
  21. بهبود خدمات امنیتی پوهنتون

ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی:

ارزیابی عملکرد سالانه استادان مطابق طرزالعمل جداگانه ی انجام می شود. این ارزیابی با در نظر داشت شواهد و مستندات موجود و دریافت نظریات محصلان از سیستم ناد، توسط فرم های ارزیابی از قبل آماده شده توسط آمران دیپارتمنت ها و کمیته ارزیابی انجام می شود. شاخص های اصلی شامل شامل در ارزیابی عبارت از کیفیت تدریس، فعالیت های تحقیق، همکاری با اداره، فعالیت ها جهت ارتقای ظرفیت و تطبیق پلان عملیاتی انفرادی می باشند. هر شاخص اصلی چندین زیر شاخص دارد. در ماه حوت 1396 ارزیابی عملکرد استادان در تمام پوهنحی ها موفقانه انجام شد و نتایج آن بصورت رسمی با ذکر نقاط قوت و ضعف و راهکارها به هر استاد تحویل داده شد. خلاصه ی از نتایج این ارزیابی قرار ذیل می باشد:

 ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان:

فعالیت های کارمندان در جریان سال و بصورت سالانه توسط آمرین مافوق براساس طرزالعمل جداگانه ی با دخیل ساختن نظریات محصلان، استادان و همکاران و موجودیت اسناد و شواهد ارزیابی می شود و نتایج آن برای برطرف نمودن نقاط ضعف، تقویه نقاط قوت، تشویق و ارتقای کارمندان و تهیه پلان عملیات انفرادی سال بعد بکار می رود.

ارزیابی از کیفیت تدریس:

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed