13 Jul 2021

نشر صدو چهارمین مقاله‌ی علمی و پژوهشی از آدرس دانشگاه کاتب!

مرکز تحقیقات علمی دانشگاه کاتب در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار (هدف سوم: اطمینان از زندگی سالم و توسعه‌ی رفاه پایدار برای همگان در هر گروه سنی) مقاله‌ی علمی و پژوهشی را نشر می‌کند.

مقاله‌ی علمی و پژوهشی داکتر محمد یاسر ایثار کادر پژوهشی مرکز تحقیقات طبی کاتب تحت عنوان

“Mental health impacts of humanitarian crisis on healthcare workers in Yemen”

در ژورنال معتبر “Medicine, Conflict and Survival” نشر شد.

خلاصه‌ی از مقاله قرار زیر می‌باشد:

کارمندان مراقبت‌های بهداشتی در یمن در معرض بالای استثمار، آزار و اذیت جسمی و روانی قرار دارند. افزایش مبتلایان به ویروس کرونا از یک‌سو و ضعف زیرساخت‌های بهداشتی و افزایش تنش‌ها از سوی‌دیگر، کارمندان مراقبت‌های بهداشتی را تحت تاثیر قرار داده است.

پیامدهای چندین سیستم همگرایی در یمن، تاثیرات منفی بر کارمندان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم گذاشته است. کاهش ظرفیت‌های بهداشتی، شیوع بیماری‌های متعدد، بحران اقتصادی و سیاسی‌شدن کمک‌های بشر دوستانه، عامل‌های این امر می‌باشد. تخریب شفاخانه‌های محلی، نبود تجهیزات و امنیت مناسب برای مراقبت‌های بهداشتی و کمبود نیروی کار در زمنیه‌ی مرقبت‌های بهداشتی وضعیت را بدتر کرده است. در نتیجه‌ی آن، میزان افسردگی و بیماری‌های روانی در کارمندان مراقبت‌های بهداشتی افزایش یافته است. این امر، فشار بیش از حد را بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی وارد کرده است و کمبود حمایت روانی-اجتماعی فقط وضعیت را بدتر کرده است. یمن دارای 45 روانشناس و 198 متخصص امراض عصبی می‌باشد و این بدین معنی که یک روانشناس یا متخصص امراض عصبی به 500000 نفر خدمات صحی ارائه می‌کند.

نیاز به حمایت روانی – اجتماعی در جامعه‌ی که باعث ایجاد محیط نامناسب در زمینه‌ی سلامت روانی برای مردم عموم و برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی، افرایش یافته است. گرچند، کارمندان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم بار تخریبات آسیب‌زا، ساعات کاری طولانی و فقدان حمایت مالی را به دوش می‌کشند. بنابراین، هدف از این مقاله، بیان تاثیرات روانی بحران انسانی بر کارمندان مراقبت‌های بهداشتی است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مقاله را از این لینک دانلود کنند

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed