4 Jan 2021

وبینار علمی تحت عنوان “کرونا، سلامت و جامعه” برگزار گردید.

وبینار علمی تحت عنوان “کرونا، سلامت و جامعه (بررسی پیامدهای جامعه شناختی و صحی کرونا)” روز شنبه مورخ 13/10/1399 از ساعت 1:30 الی 2:30 بعد از ظهر به مدت یک ساعت از طرف دانشکده اقتصاد و جامعه شناسی با همکاری ریاست تحقیقات علمی دانشگاه کاتب برگزار گردید.
این نشست با ارائه دکتر سید حمید موسوی کادر علمی دانشکده طب و ریاست تحقیقات علمی و دکتر حسین بیانی راد کادر علمی دانشکده اقتصاد و جامعه شناسی و مدیر مراکز تحقیقات علمی دانشکده ها و سرکار خانم زینب تقدسی به عنوان مجری نشست به واسطه نرم افزار “زوم ” برگزار گردید.

در ابتدا، خانم تقدسی از فارغین رشته جامعه شناسی، با معرفی کارشناسان، برنامه را آغاز نمود و در ادامه دکتر سید حمید موسوی روی موضوعات همچون: اطلاعاتی در مورد کرونا، وضعیت کرونا در افغانستان، ساختار ویروس کرونا، نحوه انتقال ویروس به داخل حجرات بدن، راه پیشگیری از کرونا، ویروس برای چی مدتی بر روی سطوح زنده می ماند؟ توصیه های صحی جهت پیشگیری از ابتلا در مساجد و تکایا چیست؟ توصیه های بهداشتی برای اماکن عمومی چیست؟ علائم عمده بیماری کرونا، در صورت ابتلا به بیماری تنفسی چی کنیم؟ انواع نمونه گیری، راه های تشخیص، واکسن کرونا و وضعیت کرونا در افغانستان صحبت نمود.
سخنران دوم برنامه دکتر بیانی راد بودند. ایشان بیان نمودند که پدیده کرونا جلوه عینی تعریف از جهانی شدن است و گفتند این اپیدمی تمام ابعاد و جنبه های حیات بشری را تحت تاثیر قرار داده است. افغانستان به عنوان جامعه‌ای که همواره در مقابل جهانی شدن در زمینه های سیاسی، اقتصادی، و بیشتر در زمینه فرهنگی از خود مقاومت نشان داده ولی در بسیاری جهات از الگوی های جهانی و از جمله در سبک زندگی دنباله روی می کند.
دکتر بیانی راد عنوان کرد که مشاهدات و واقعیت های عینی در شرایط بحران کرونا در افغانستان نشان داد، که ساختارهای سنتی و مدرن و حتی مذهبی جامعه افغانستان آنگونه که انتظار می رفت نتوانستند کارکرد درست از خودشان داشته باشد.

کرونا برای جامعه افغانستان می تواند کارکردهای ذیل را داشته باشد:
1- افغانستان جمعیت جوان دارد و بخش بزرگی از جمعیت جوانان در سن ازدواج هستند و کرونا یاد داد که می توان با هزینه های اندک، در آرامش و سادگی و بی هیاهوی و بدون رقابت ازدواج کرد.
2- کرونا نشان داد که تا چی اندازه شبکه های مجازی می توانند ظرفیت همکاری جمعی را بالا ببرد و حتی شادی های عمومی را تکثیر کنند.
3- تغییر در عادات بهداشتی، در صورتی که شهروندان افغانستان بتوانند عادات بهداشتی شان را در دوران پسا کرونا رعایت کنند و ادامه بدهند، پیامدی خوشایندی است.
4- نشان دادن ضعف دولت در ارائه خدمات عمومی
کرونا ضعف ساختار سیاسی و دولت را به خوبی نشان داد کاری که نه استادان دانشگاه و نه اعضای جامعه مدنی و نه اعتراضات مدنی، هیچکدام نتوانستند انجام بدهند. این نشست با پرسش مشارکت کنندگان و پاسخ از طرف کارشناسان برنامه و با استقبال خوب شرکت کنندگان به پایان رسید.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed