18 Jul 2021

وبینار علمی “کارآفرینی در دانشگاه”

وبینار علمی “کارآفرینی در دانشگاه” روز یکشنبه تاریخ 27 سرطان 1400 از طریق نرم‌افزار زوم و به‌صورت زنده از طریق صفحه‌ی مجازی دانشگاه کاتب برگزار شد. این وبینار روی سه محور (محور اول: نقش دانشگاه‌ها در توسعه کارآفرینی، محور دوم: دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاه و محور سوم: چالش‌های کارآفرینی در افغانستان) برگزار شده و تمرکز اصلی آن روی هدف هشتم توسعه‌ی پایدار که عبارت از توسعه و رشد اقتصادی پایدار جامعه، استخدام کامل و بهره‌ور و ایجاد فرصت‌های شغلی برای همگان است، بود. ارائه‌دهندگان این وبینار، آقای پراگ رابادی، استاد دانشگاه کاتب، استاد انجنیر غلام‌عباس عربشاهی، استاد دانشگاه علمی-کاربردی سحرخیز و آقای محمد شاکر عزیزی، آمر دیپارتمنت ادارۀ تجارت و مجری این برنامه آقای داود نجفی، مدیر مرکز رشد محصلان دانشگاه کاتب بودند.

در ابتدای این وبینار، آقای نجفی در مورد موفقیت و کسب‌وکار صحبت نموده گفت: “سرمایه محرک ایده نیست بلکه ایده محرک سرمایه است.” سپس، آقای نجفی دانشگاه‌های نسل اول، نسل دوم و نسل سوم را مختصرا توضیح داد. در اخیر، ایشان در مورد اجندای وبینار صحبت کرده هریک از ارائه‌دهندگان را معرفی کرد.

اولین ارائه دهنده‌ی وبینار، آقای محمد شاکر عزیزی بود که محور سخنان ایشان چالش‌های کارآفرینی در افغانستان بود. در ابتدا، استاد عزیزی پروسه‌ی کارآفرینی را چنین تعریف کرد: “پروسه‌ی کارآفرینی عبارت از تلاش در راستای ایجاد و خلق ایده‌های جدید و تبدیل کردن آن‌ها به تجارت می‌باشد.” برعلاوه استاد عزیزی در رابطه به نقش کارآفرینی در توسعه‌ی اقتصای و چالش‌های موجود فراراه کارآفرینی در افغانستان بیان کرد که اقتصاد شکننده‌ی افغانستان نیازمند کارآفرینی بیشتر بوده و قسمتی بزرگی از پیشرفت یک کشور مربوط کارآفرینی می‌شود.

در ادامه، استاد عزیزی نقش به کارآفرینی در کشور اشاره کرد. این نقش‌ها شامل تشکیل سرمایه، توسعه و انکشاف متوازن، ایجاد کار و شغل برای دیگران، تولید ثروت، افزایش ثروت، افزایش تولیدات ناخالص، بهبود وضعیت زندگی، افزایش صادرات و توسعه‌ی ملی است. و در رابطه به چالش‌های کارآفرینی بیان کرد که چالش‌های کارآفرینی شامل نبود امنیت، فقدان سیاست‌ها و قوانین، ابهام قوانین، حمایت نشدن شرکت‌های نوپا، وضع مالیات سنگین بر شرکت‌های نوپا و کمبود سرمایه مالی و انسانی است.

در اخیر، استاد عزیزی در مورد راه‌حل‌هایی برای این چالش را بیان کرد. این راه‌حل‌ها عبارت از حمایت شدن شرکت‌ها توسط بانک مرکزی و بانک‌ها نجاری، داشتن دیتابیس برای ثبت وثیقه‌ها، توجه دولت در قسمت کارآفرینی، توجه دولت در قسمت مهیاسازی برق و مصرف مقداری از بودجه‌ی دولت در کارآفرینی و کارآفرینان، است.

سخنران بعدی وبینار، استاد غلام‌عباس عربشاهی بود. محور سخنان ایشان روی دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاهی بود. ایشان در ابتدا دانشگاه‌ها در روند تغییرات بررسی کرد و گفت: “دانشگاه‌ها در تمامی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جوامع نقش اساسی دارند.” برعلاوه، ایشان اشاره کرد که دانشگاه به‌عنوان محور توسعه و تحول و مرکز و کانون اصلی تربیت نیروی انسانی  متخصص و آموزش‌دیده در هر جامعه‌ای است. و دانشگاه‌ها دارای سه سرمایه‌ی بی‌نظیر  اند که آن‌ها عبارت از اعضای هیات علمی، کارکنان آموزشی و پژوهشی و دانشجویان، است.

سپس، استاد عربشاهی در مورد تاریخچه‌ی دانشگاه بیان کرده معرفی کوتاهی در دانشگاه‌ها نسل اول، نسل دوم و نسل سوم کرد. تمرکز دانشگاه نسل اول روی آموزش، نسل دوم روی آموزش و پژوهش و نسل سوم روی آموزش، پژوهشی و کارآفرینی می‌باشد. در انقلاب اول (ظهور تحقیقات پایه به دانشگاه)، دانشگاه نسل اول تبدیل به دانشگاه نسل دوم و در انقلاب دوم (ظهور تحقیقات کاربردی و نیازمحور) دانشگاه نسل دوم و دانشگاه نسل سوم تبدیل شد.

در اخیر سخنرانی خویش، استاد عربشاهی با مقایسه‌ی دانشگاه‌های نسل دوم و سوم، دانشگاه کارآفرین را چنین تعریف کرد:

“دانشگاه کارآفرین به‌عنوان یک مؤسسه‌ی است که در آن مشاغل جدید ایجاد می‌شود و دانشجویان باید همزمان مجموعه‌ای از دانش، مدیریت دانش و مدیریت کارآفرینی را فرابگیرند تا اینکه بتوانند در زمینه‌ی صنعت شروع به فعالیت کنند.” سپس استاد عربشاهی ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم را بیان کرد. بعضی از ویژگی‌های داشگاه‌های نسل سوم عبارت از خلق مشاغل جدید، حمایت آموزش، مالی و بازاریابی از کارآفرینان، تولید دانش برای استفاده در بخش‌های اقتصادی، آموزش‌های شغلی و مدیریتی، ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری و ارتباط با صنعت و جامعه می‌باشد.

اشتراک گذاری :

چاپ

Comment is not allowed